Dagsturer på höjden och andra små historier.

Passion och kärlek. För bergen, för klättring och alpina aktiviteter. För livet. Jag och min 'partner in crime' har bosatt oss vid Alpernas rand för att på bästa sätt kunna njuta av livets goda.

Användarnamn: Sandra E

Intressen: Alpinism, Klättring, Dykning, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Mountainbike, Paddling, Foto, Utförsåkning, Resor

Isklättring i Anlauftal, Österrike

Vi for till Anlauftal nära Bad Gastein i helgen för att klättra i Eisarena, tjeckernas favorittillhåll i Österrike. Det var mycket köer på vägarna, och Bastian som hade lurat dit oss dök aldrig upp. Modstulna tittade vi ner i de översvämmade frukosttallrikarna på lördagsmorgonen och försökte utarbeta en plan. Vi hade ingen förare över områdets isfall och inte heller någon att fråga. "Men", tänkte jag som är en obotlig optimist, "kanske finns det någon räddande ängel på plats att fråga?". Och ja, vi hade tur.

Det visade sig vara horder av isklättrare här denna soliga lördag. Det stora antalet var också en god sak, för vi kunde direkt överge tanken på att klättra den tänkta leden Mordor. De två närliggande smala fallen Mordor och Supervisor, som Bastian nämnt i sitt lockmail, såg hotfulla ut och ska inte underskattas med sina 300 höjdmeter (WI5-6), särskilt inte med okända isförhållanden och med drösvis av äventyrslystna galningar spridda över hela fallet. Nu kunde vi skippa den idén med gott samvete. Men efter en timmes brant anmarsch vill man ju gärna hitta på någonting, så vi siktade in oss på Seidenraupe (Silkesmask).

Is och klappar under granen!

Såhär såg det idag ut under vår fina julgran som trillade ner från himlen ett par dagar efter julafton: