Blogginlägg

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 144 Nästa Sista

Närkontakt med östra Sarek (2)

Den tredje natten var, liksom de båda föregående, kall. Och det regnade från och till. Vid hoppackningen delade jag därför på tältet om vi skulle behöva det när vi rastade senare på dagen. Dag 4 – ... Läs mer..

19 juli Varmt

Med temperaturer runt 30 grader utomhus behöver man inte frysa. Det brinner på flera platser i Sverige och värmen ser inte heller ut att avta den närmaste tiden. Värmen och torkan får också ... Läs mer..

Lätt och hett i Lake District

Två veckor har passerat sedan jag rundade av mitt drygt två veckor långa äventyr bland bergen i engelska Lake District. Detta var mitt tredje besök i Lake District i år och mitt tionde totalt under ... Läs mer..

#2

Hej alla, var ett litet tag sen nu :) Snart får även jag semester faktiskt, 4 veckor ledighet väntar. ( Sååå skönt ). Har lite vandring planerad i Norge annas tror jag mest att det kommet bli lugnt ... Läs mer..

Närkontakt med östra Sarek (1)

Med tanke på den handledsskada jag ådrog mig i våras (beskriven i det förra blogginlägget) så var det inte alldeles självklart att jag skulle göra en tidig fjällresa i år. Men läkningen gick som den ... Läs mer.. 4

Jämtlandstriangeln

Efter en extremt lång (och i mitt tycke) tråkig vinter med enstaka dagsturer, planerades det redan i maj för en fjällvandring. Då varken jag eller vandringskompisen Nina fjällvandrat flera dagar i ... Läs mer..

Stora svarta skogs-bestar

Det är mest solskenshistorier och blå himmel på min blogg men någon gång ska man väl vara med om något riktigt hemskt. Så att man känner att man lever, eller vad är det man säger. Det var en sådan ... Läs mer.. 3

I väskan på Arête des Grand Montets

Vad har vi egentligen med oss under en tur som kräver 1 eller 2 övernattningar där ute bland bergen? En så kallad “bivy” är ett otroligt häftigt sätt att spendera en natt ute i bergen.  Anledningen ... Läs mer..

Första inlägget nu! :)

Hej allihopa som förhoppningsvis tittar in :) Mitt namn är Johnoss och jag bor i Malmö trakten, jag har sen liten alltid varit intresserad av skog / friluftsliv. Jag har varit ute på mina egna ... Läs mer..

En klippa och solnedgång helt för sig själv

Jag längtade ut så jag bestämde mig för att leta upp en klippa och tälta över natten. Förhoppningsvis är jag ensam, tänkte jag, en kväll som denna då de flesta tittar på fotboll och ja, jag var ... Läs mer.. 1

När tankarna kretsar kring tält mest hela tiden

Det där med tält. Inte är det lätt att välja i den djungel av tält som finns. Jag har idag  två tält, båda i prisklassen runt 2500 kr, och har haft de några år nu. Inga värstingtält direkt men de har ... Läs mer..

Arête Kuffner

Ännu ett högtryck och en möjlighet att göra en tur som länge funnits med på ”att-göra-listan”. Arête Kuffner leder dig efter en lång men fantastisk rygg mellan Italien och Frankrike upp till toppen ... Läs mer.. 2

Frukost efter en utenatt

Frukosten efter en utenatt är lite knepig, tycker jag. Vad ska man äta egentligen? Det kan bli ett ständigt huvudbry. Om man bara ska vara ute en natt kanske man inte vill släpa med sig ett gaskök ... Läs mer.. 6

Jag är stark

Jag är inne i en period då jag försöker förbereda mig för äventyr och bygga upp mig själv, fysiskt och mentalt. Fokuset ligger på att träna upp styrkan och uthålligheten i kroppen. Kroppen är mitt ... Läs mer.. 1

Kvällarna man minns

Sommaren är fantastisk. Kvällarna i juni har varit fantastiska. Det här var en sådan kväll. Klockan var runt tio, platsen min favoritsjö och solen höll på att gå ner. Allt var så tyst och stilla. Jag ... Läs mer..

Midsommarvandringen 2018

Är det midsommar så är det. På fjället likväl som annonstädes. Och på midsommar äter man sill. Och potatis. Precis som på alla våra större helghögtider i det här landet... Så vi gjorde som seden ... Läs mer..

Jag har vandrat 1000-tals mil genom 16 av Europas länder

De länder i Europa jag vandrat i är Sverige, Norge, Danmark, Polen, Estland, Lettland, Litauen, Tyskland, Liechtenstein, Österrike, Frankrike, Portugal, Schweiz, Italien, Slovenien ... Läs mer.. 1

En magisk vandringsmil med bara-vara känsla och reflektion

Jag har haft en helt magisk vandringsdag. Vilken dag, vilka vyer! Medvetet valde jag att inte ta med mig någon, utan att gå helt själv. För att kunna gå i mina egna tankar och takt och njuta och ... Läs mer..

25 juni - morgonpromenad

Hade bra feeling på söndagskvällen, så målet blev att ta en ryggsäckspromenad på måndagsmorgonen. Sagt och gjort. Träningskläderna, för jag hade tänkt träna på Always Fitness 24, fick vänta. Nu var ... Läs mer..

24 juni - Ryggsäcksträning igång, check på det!

Som alltid när jag ska vandra så tränar jag. Det är lätt att tänka att "det är bara sätta på sig ryggsäcken och gå". Men då lurar man sig. Det är nämligen tre saker som skiljer sig från vardagen om ... Läs mer.. 1

En skogsmil och de dimhöljda bergens beroende

Idag packade jag en ryggsäck och gav mig ut i skogen för att gå milen tillsammans med en vän. Den rundan som vi tänkte gå är en populär motionsrunda för främst löpare och mtb-åkare. Jag visste att ... Läs mer..

21 juni - Sarekfunderingar

Alkavare kapell. Har tänkt mig ett besök här, och funderar på om bron över Miellädno är intakt. Den är NV om kapellet. Nåja, har hela juli på mig att försöka ta reda på det. Hundhandduk, jamenvisst. ... Läs mer.. 1

Utmattad

Jag har varit sanslöst trött på sistone. Tveklöst är det så att det gångna året varit ett av de mest dramatiska i mitt i liv, men ändå, så här trött har jag inte varit. Men idag när jag var ute och ... Läs mer..

Höghöjdstältning

Nu var det ett tag sen det blev något skrivet här på bloggen. Mest för att det inte blivit så mycket av friluftsliv på sistone. Men nu är det dags, för jag har nåt häftigt att berätta om! Svävande ... Läs mer.. 1

En friluftsprinsessas höga förväntningar

Det var längesedan jag köpte en ny friluftsgrej men nu har jag äntligen investerat i en ny pryl. Ett liggunderlag. Jag har höga förväntningar på det här liggunderlaget. Hoppas  inte jag blir ... Läs mer.. 2

En krigarprinsessans morgon

Jag tar inte så mycket plats, jag bufflar mig inte fram i livet. Jag väntar gärna på min tur. Men jag har en förkärlek för höga höjder och vackra utsikter.  Där känner jag mig stark. Jag tog ... Läs mer.. 2

Mycket trevlig vandringsled vid Läckö slott

Vid Läckö slott hittar man den 4 km långa och mycket vackra Vandringsled Roparudden (tryck på länk för att se karta över leden och info). Enligt informationstavlan på plats kunde jag läsa mig till ... Läs mer.. 3
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 144 Nästa Sista

Blogga på Utsidan!

På Utsidan kan du lätt skapa en egen blogg för att dela med dig av ditt friluftsliv och annat till Utsidans alla läsare.

Skapa din egen blogg här

Populära etiketter

Bloggar

Fowwes blogg

Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

En nybörjares äventyr

Naturupplevelser i varierande grad.

Trail Stories

Äventyrslöpning på stigar, leder och stiglös vildmark bland fjäll och berg. Alltid med lätt packning!