Foam, Skumblock

Har precis köpt en ny kajak och behöver lite "boa in" material.

Någon som vet var man kan köpa foam/skum-block för kajaker dvs. block som man tex. kan skapa egna knästöd, sitsar m.m. av. Jag skall tillverka ett knästöd för en Inuk..så gärna block som är 10cm "tjocka" eller mer..

Eventuella leverantörer som ej vill göra
"reklam" får mer än gärna skicka ett mail.



(Om någon MKK nisse undrar, den var inte rank...på flatvatten..blev nästan lite besviken :) )
 
Roberth; sa:
Någon som vet var man kan köpa foam/skum-block för kajaker dvs. block som man tex. kan skapa egna knästöd, sitsar m.m. av. Jag skall tillverka ett knästöd för en Inuk..så gärna block som är 10cm "tjocka" eller mer..

För ren volymutfyllnad så funkar ju material som frigolit, divinycell och bonocell m.fl. Nackdelen med dessa är främst att de måste kapslas in i något för att få en fungerande slityta och därefter att de inte blir särskilt mjuka. Å andra sidan ger inkapslingen ett utmärkt tillfälle att fälla in stadiga fästpunkter.
Ett annat alternativ är att köpa ett liggunderlag, klippa det i bitar och skiktlimma till önskad tjocklek för att sedan forma med kniv och sliprondell. Det blir mjukt och hyfsat slitstarkt utan att behöva kapslas. Att ordna stabila fästpunkter kräver lite mer eftertanke.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
På byggplast i Sth har jag köpt divinycell. Kanske finns det någon båtfirma i Skåne som har material.

/Jan
 
National gummi

i Halmstad har skum av alla de slag. Du behöver handla för 1000 innan de behandlar ordern men då har du skum så det räcker till mycket.
De var väldigt trevliga att ha att göra med.
 
Hej Roberth. Stort grattis till nya Inuken!! Den kom äntligen!

Den sorts skumblock som jag antar att du menar (med slutna celler) har jag kollat på hos Skim - http://www.skimkayaks.se/ - för att göra ett bättre knästöd än det jag nu har på min Inuk. De bör kunna skära till ungefärlig storlek som du behöver. Jag har dock inte köpt dem än ... dax nu.
Ring dem så ordnar de säkert. De hade upp till 10 cm och troligen även tjockare. Hör av dej om det blir några problem så hjälper jag gärna till.

Lennart
 
Ja Lennart,äntligen kom den !!

tiddelipom; sa:
Hej Roberth. Stort grattis till nya Inuken!! Den kom äntligen!

Den sorts skumblock som jag antar att du menar (med slutna celler) har jag kollat på hos Skim - http://www.skimkayaks.se/ - för att göra ett bättre knästöd än det jag nu har på min Inuk. De bör kunna skära till ungefärlig storlek som du behöver. Jag har dock inte köpt dem än ... dax nu.
Ring dem så ordnar de säkert. De hade upp till 10 cm och troligen även tjockare. Hör av dej om det blir några problem så hjälper jag gärna till.

Lennart

Hyvens, jag hör med Skim! Inuk folk kan man verkligen lita på :)

Ja, jag fick kajaken för två dar sedan och den är sååå fin..Än så länge har det iofs mest blivit kanal paddlande men det känns bra. Vi får se hur jag o smala Bettan klarar av "the real thing" :)

Robban
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Har smygtittat

ravn; sa:
Hej

Jeg har lavet en skumblok til min Inuk. Du kan se billeder og en beskrivelse her: http://www.hamberg.dk/node/82

Du kan købe skummet hos http://www.farout.dk De kan sikkert sende det.

Venlig hilsen Ravn

Jo jag vet, jag har redan varit och smygtittat på dina sidor :)

Fick även ett liknande tips ifrån en klubb kompis och tror att jag kommer att fixa till något liknande..dvs. om det är OK :)

Tack (alla) för era tips, hoppas vi syns där "ute" i sommar..
 
Kolla med närmsta badhus....

Tja,

Kolla med närmsta badhus de har massor med foam leksaker som de brukar slänga och saffa ny med jämna mellanrum. De är klock rena att passa in en kajak med!
Kan vara gratis och i fina färger:)


-John
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.