Minami Alps, Japan s2009

Datum:
2009-07-30 - 2009-08-02 , Genomförd
Beskrivning:
Hirogawara - Kata-no-koya - Kitadake (3192m) / Ainodake (3189m) - Kata-no-koya - Hirogawara
Juli/aug 2009

Dag 1: tåg till Kofu och buss vidare till Hirogawara. Övernattning i tält.
Jag överlägger med både andra tältare och personal i stugan om bästa vägen för min fortsatta tur. Ingen kan engelska, men de kan peka på kartan och råda/avråda.
Dag 2: till Kata-no-koya, 7 km och 1500 höjdmeter.
Det är svettigt att gå upp. Upp, upp, upp. Tröja och hår suger åt sig fukt från luften så att jag snart är drypande våt. Men det är varmt, så det gör inget. Kom upp till Kata-no-koya (stugan på axeln) och slog upp tältet, men flydde snart in i stuga pga vädret (kraftigt regn, åska och blåst).
Dag 3: Japanerna vaknar tidigt och jag med. Vi går ut och beundrar soluppgången och molnen nedanför oss. Vid halv sex är jag på väg upp på toppen av Kitadake, dit det bara är ett par hundra höjdmeter från stugan. Det här är Japans näst högsta berg! Vädret är fint idag, så jag går vidare över toppen, ner på andra sidan, förbi nästa fjällstuga (kitadake sanso) och får en fin vandring längs kammen bort till Ainodake som jag också passar på att bestiga (3189, inte långt efter Kitadake i höjd...). Jag ser flera ripor ("åskfågel" i japan) och många bekanta blommor. På tillbakavägen sveper molnen in och jag går helt i dimma. Jag skyndar mig för att hinna ta skydd i stugan igen innan nästa regn börjar.
Dag 4: Jag tar en annan väg ner, en som om möjligt är ännu brantare än uppvägen. Rakt ner genom skogen bär det, ibland får jag klättra på trädrötter och vid de allra brantaste bitarna har det snickrats trästegar att kliva på. Nästa dag har jag sån träningsvärk i benen att jag knappt kan gå ordentligt : )
Jag har tänkt att tälta en natt till vid Hirogawara men jag är nu så trött på monsunregn så jag tar bussen till Kofu och tar in på hotell istället.
Imorgon åker jag mot Fuji!

Utvalda bilder

Japanska alperna

grönt på 3000

sovdags

Kita-dake

japansk fjällstuga

Färdspår

Minami Alps

(Logga in för att skriva en kommentar)
2013-10-31 07:28   salgo601
Häftigt fjällvandra i Japan har aldrig ens tänkt tanken