Färdspår

Lägg upp ett spår

151210 Queimadas, Caldeiráo Verde, Caldeirão do Inferno

Detta var en av de levadaturerna som vi gärna ville göra.

Vi åkte bil till Queimadas, via Camacha (där vi tittade på utsikt från torget) och Portela (där vi beundrade utsikten). Då vi inte valde den snabba motorvägen blev det många snirkliga småvägar som vi körde på.

I Queimadas ställde vi bilen och började gå uppåt längs levadan. Först passerade vi ett gammaldags fint hus med halmtak och tillhörande jordbruk och gäss. Levadan passerade stora gamla träd och vi vandrade på en grusväg bredvid.

Ganska snart blev terrängen brant. Levadan lutade knappat men gick samtidigt längs stup och i mycket brant terräng. Det fanns många bra fototillfällen. Vi gick hela tiden inne i skog.

Vid ett tillfälle gick levadan över en liten sidodal i en akvedukt och stigen följde efter. vi gick igenom ett par tunnlar där levadan gick i en ränna och vi gick bredvid på en stig i tunneln. Efter ca 1,5 timmar kom vi till vattenfallet Caldeiráo Verde, som var mycket högt. Vattenfallet finns inne i en liten rund sidodal som var tropiskt grön. Mycket fint!

Efter en lunchpaus valde vi att gå vidare till Caldeirão do Inferno. Vår guidebok beskrev vandringen som mycket dramatisk och sevärd. Det lät lovande. Först fortsatte vi längs den levada som vi tidigare följt – här verkade den trasig då det knappt rann något vatten i den. Levadan slutade mer eller mindre vid en liten fors. Sedan gick vi upp för en massa trappor längs sluttningen. Vi kom då till en intressant plats med tre tunnlar, varav en går 3 km igenom berget till södra sidan av ön. Vi skulle dock inte gå in i den tunneln. Men vi följde en levada som gick igenom sju eller åtta tunnlar. I några av tunnlarna fanns det stora fönster ut mot dalen. I en tunnel gick levadan i form av en fors och mellan två tunnlar gick vi över en bro i en kanjon med två vattenfall i. Mycket dramatiskt! Till slut kom vi fram till Caldeirão do Inferno som är en rund mindre brant sidodal med vatten som rinner ner längs sidorna. Det var fint där. Vi träffade en trevlig schweizare där som även träffade några dagar senare.

Vi gick sedan tillbaka samma väg till bilen och körde tillbaka mot hotellet. Vi stannade och åt middag på en restaurang i Porto da Cruz. Det var stora vågor och vi kände på vattnet.
Längd: 4.7 km

(Logga in för att skriva en kommentar)