Naturkompaniet



Svensk butikskedja med det mesta inom friluftsutrustning



 
Visar recensioner från      | Sortera efter    
Sida: 1 2 3 4 Nästa Sista 

Plus: Nära till en butik

Minus:Okunnig personal, dyra

Kommentar: Har handlat en del i butikerna och jag har oftast stenkoll på det mesta inom friluftliv men tyvärr har inte deras personal. Mycket okunnigt i vissa lägen. T ex så skulle jag köpa wax till mina lundhags kängor och ville ha det bästa waxet de hade utan att stabiliteten försämrades, och då fick jag lundhags lädersmorning, vilket är en mjukgörare!! Detta är bara ett exempet på deras okunnighet.
Tyvärr så är deras priser inte så jättelockande, varken i butikerna eller på nätet. Det ända riktigt posetiva är att ofta nära till en butik. Vi har 2 i helsingborgsregionen.

Kundservice: Ganska bra

Plus: De har en del grejjer som andra affärer inte har.

Minus:Snorkig personal, bryr sig inte om kunderna.

Kommentar: Naturkompaniet i Linköping:

Jag har ibland fått bra hjälp, ibland mindre bra. En del personal ger ett OK bemötande, en del inte. Sist jag var där skulle jag kolla på knivar, hade faktiskt tänkt köpa en kniv, men hur det nu var så verkade personen som hjälpte mig bli mer och mer uttråkad ju fler frågor jag ställde och ju mera jag ville titta på de olika produkterna. Helt plötsligt övergav han mig mitt i en mening för att hjälpa en annan kund prova skaljackor. Ja vad ska man säga? Dålig service tycker jag!

Jag kommer INTE handla där mera om jag inte är absolut tvungen. Vill man ha återkommande kunder bör man naturligtvis bemöta alla kunder bra, oavsett om de tittar på knivar för 300 spänn eller skaljackor för 5.000. När jag ska köpa skaljacka om ett halvår kommer jag INTE gå till Naturkompaniet!

Plus: Bra sortiment, personalen.

Minus:Priserna

Kommentar: Bra butiker och kunnig personal (Iaf i skåne). Det ända som finns att klaga på är priserna.

Minus:Priser, okunniga, ointresserade

Kommentar: Denna recension handlar om Gävle butiken.
När jag var ny på klättring åkte jag dit och köpte ett startpaket (lösa delar). Han jag pratade med då hade klättrat väldigt länge sa han själv och ingav stort förtroende. Så här efteråt när jag har klättrat i fyra år så kan jag säga att jag bara fick skit grejor. Selen var ok men inte mycket mer, dålig passform.
Repbromsen var ett skämt, till och med efter några veckor som nybörjare så övergav jag den mot en ATC, varför hann inte sa att jag skulle köpa den beprövade klassikern från början är ett mysterium, istället fick jag en som bara låste repet när man matade ut och krånglade, har aldrig sett någon som använder en sådan..
Karbinen var en vanlig D-formad, varför inte en HMS för några tior till? Att sedan ringen som hindrar "muttern" att åka ner för långt gick sönder efter ett tag gjorde det hela inte bättre.
Kritpåsen var alldeles för liten och saknade logisk upphängning.
Skorna var ok, men inte mycket mer.

Varför jag inte fick beprövade grejor från början är ett mysterium, jag bytte ut allt omgående, jag har aldrig sätt någon använda dessa grejor utom jag. Jag betraktar köpet själv som lurenbedrägeri.

De gånger jag är där tycker jag att personalen är ointresserade och okunniga. Dock senast jag var där med flickvännen fick vi bra hjälp, men det tog mycket lång tid innan någon intresserade sig för oss.

Jag handlar där ibland, och det därför att jag inte har någon annan friluftsaffär i närheten.

Plus: -

Kommentar: Uppsala och Ö-vik.
Försökte lämna tillbaka ett par fjällrävenbyxor som uppenbarligen var något måndagsexemplar då en knapp lossnade efter 2 dagar och en söm sprack efter 4 dagar (utan speciellt tuff användning). Det gick inte.
I butiken i Ö-vik blev jag informerad om att byxorna måste tvättas först men att det sedan inte borde vara något problem att reklamera dem. Eftersom jag bor i Uppsala fick jag då istället lämna byxorna där (efter tvätt). Med tydlig information om att jag inte ville ha tillbaka byxorna (då jag inte alls har något förtroende för dem längre) skickades de därifrån tillbaka till Ö-vik. Jag har nu informerats om att byxorna lagats och att jag kan hämta dem i butiken.

Kundservice: Riktigt tråkig attityd i bägge butikerna. Med rätt kundbemötande hade jag kunnat ta beskedet om att byxorna inte kunde lämnas tillbaka. Nu är jag bara less på stället och kommer aldrig mer att handla där.

Plus: De två butikerna i Malmö är hur bra som helst, överlag bra sortiment, oftast tar det inte längre än en minut förrän man blir frågad om man behöver hjälp, vill man inte det så har det aldrig varit något problem att gå och klämma och prova på egen hand. Väldigt bra service överlag, provar man ryggsäck så packar de den med vikt, finns inte min storlek så tar de in osv.

Minus:De är inte experter på allt och jag har fått några konstiga tips ibland, men överlag så har de koll på sina prylar, så det är inget stort minus.

Kommentar: Har bara erfarenhet från butikerna i Malmö.

Kundservice: Reklamerade ett par kängor, inget gnäll och fick hjälp att fylla i blanketten som skulle skickas till tillverkaren, tog fem minuter från det att jag kom in i butiken tills allt var färdigt.

Plus: -------

Minus:Attityden

Kommentar: Lundabutiken.
Mycket blandad och olika uppträdande personal. Kunskapsnivån verkar variera stort. Varutbudet känns centralstyrt och prissättningen är det! Se sig om själv är inte uppskattat och reorna blir alltmer ointressanta.

Plus: Skaplig katalog

Minus:Att man ej får svar på mail....

Kommentar: Skickade ett mail torsdag 24/5 till naturkompaniets orderavd för en fråga ang glasögon , och beställning om de skulle finnas. Då förväntar man sig ett svar inom ett par dagar , men idag 3/6 har inget svar inkommit ännu..SÅ där tappade de en kund på glasögon iallafall har beställt av en konkurrent nu och fått bekräftelse efter en halvtimme många plus till de..

Plus: Brett sortiment

Minus:Lite väl uppenbart släktskap med Fjällräven

Kommentar: Hantverkargatan - Mkt bra, brett sortiment av det mesta
Kungsgatan - Ingen av de två butikerna får mer än godkänt
Sveavägen - Bra på kläder men det känns som om en modernisering av butiken behövs

Kommentar: När jag flyttade till Uppsala för 3 år sedan. Tyckte jag denna butik var kass.

Några i personalen hade dålig koll och gav mig felaktiga
uppgifter på priser, skötsel mm.

Men det senaste året verkar det som att de har gjort ett rejält ryck. Ny och kunnig personal. Känns som att butikens utbud har ökat också.

En bra naturkompaniet butik mao!

Plus: Trevlig och kunnig fast personal, bra varumärken, läget

Minus:Extrapersonalen inte alltid så påläst, få varumärken

Kommentar: Gäller både Naturkompaniet vid Hansa och på Skomakargatan. Bra och trevlig personal, även om en del personal som bara är där ibland (extrajobbare) verkar sakna bredden i kunskaperna. Den fasta personalen är dock kunnig, hjälpsam och trevlig, detta gäller särskilt på Hansa!

Den uppenbara nackdelen är förstås det stereotypa sortimentet med Fjällräven, Tierra, Haglöfs och Trangia med lite Houdini och Arc'teryx som "avstickare". Inget fel på det dock i sig, gillar både Haglöfs och Tierra!

Plus: Luleå - personalen

Minus:Utbudet, priserna i viss mån

Kommentar: Vore det bara för den trevliga personalen så skulle jag ge högsta betyg men tyvärr tycker jag att Naturkompaniets utbud inte riktigt faller mig i smaken. Finns andra affärer som har ett lite mer spännande utbud och som inte sätter sina priser utifrån leverantörernas prislista.

Minus:Personalen, utbudet

Kommentar: Okunnig personal som inte är särskilt servicevänliga.

Dåligt sortiment, de har i princip bara fjällräven, tierra, primus och de andra av koncernen Fenix Outdoors märken.

Både affärerna i Malmö (hansakompaniet) och Helsingborg har mycket bättre utbud och personal. Ska jag handla något större på Naturkompaniet åker jag alltid till Malmö eller Helsingborg, får bättre råd och service. Om jag inte hittar något på rea då.

Småsaker som vattenrening (Xinix) mm handlar jag dock här.

Kommentar: Har alltid blivit trevligt bemött, personalen jag har haft att göra med har varit hjälpsam då man frågat.

Plus: bra grejor.

Minus:se rubriken samt att priserna kunde vara bättre.

Kommentar: Det är ett stort minus, jag antar att umeåborna anser det samma.

Kommentar: Ja vad ska man säga.. det är ju så enormt olika på butiker.

I Östersund är Naturkompaniet suveränt. Trevlig och hjälpsam personal, bra sortiment och en överlag rolig affär.

I Gävle är det värdelöst. Butiken saknar det där lilla extra och det är nog mycket personalen som står för det, till största delen åtminstone. Service-mind och kunnighet verkar inte prioriteras.

I Uppsala ligger det mitt emellan och där får man alltid hjälp och oftast svar på frågor man har. Äffären kanske inte är den roligaste men den är trevlig ändå.

I Stockholm varierar det ju också och vissa butiker är bättre än andra och har vissa profileringar osv.

Vill sätta en 4:a trots att Gävlebutiken inte är värd mer än en 1:a eller 2:a.

Plus: Kunniga, TREVLIGA och vänliga mot sina kunder, ger dig rabatt spontant

Kommentar: En toppenaffär med TREVLIG personal som är glada mot kund och spontant ger dig rabatt och skickar med extragrejor. Dessutom kunniga och duktiga. Min familj handlar bara här, speciellt efter dålig behandling hos konkurrenten Fjällskog.

Kommentar: Många klagar på olika Naturkompanibutiker i landet så jag vill komma med en motvikt som gäller naturkompaniets butik i Luleå.
Köpte nyligen ett tält som vid hemkomsten visade sig ha en ett mindre fel på innertältet. Efter kontakt med butiken i Luleå grejade dom fram ett nytt tält från tillverkaren på en ! dag. Så det var bara byta till ett komplett nytt tält. Inga sura miner eller försök till att det var jag som orsakat skadan. Trevligt bemötande och myket snabbt agerande som räddade starten på min fjällvecka.

Plus: Många butiker

Minus:Delar av personalen totalt okunning, samma utbud överallt

Kommentar: Jag gick in i en butik i GBG och frågade efter en gummiring till min trangabrännare. Då tog expediten fram en trangiarem och föreslog på fullaste allvar att man kunde binda den runt brännaren för att på så sätt få den tät (!). Helt otroligt! Nä, kunnigare personal än så kan man faktiskt hitta på närmaste Biltema!

Och varför har man tre butiker i GBG om de alla tre har samma utbud??

Kommentar: Göteborg har problem vad gäller friluftsbutiker. Nästan sovjetkänsla, 3 Naturkompaniet och en Tierra-butik inom en inte alltför stor radie i centrum. Ingen större skillnad på sortimenten eller profilering mellan butikerna. (Fast det kanske är smart, det räcker att titta i en av butikerna så vet man?)
Även om jag tycker att personalen på Naturkompaniet är tillräckligt bra och många som är intresserade och engagerade, så känns de mer som anställda i vilken butik som helst pga att sortimentet är så definitivt.

Men, varför bara klaga!
Välj istället icke-kedje-butikerna, där känslan är att de anställda säljer grejor som de själva skulle ha valt att använda. Exempelvis Kanotcentrum, Femmans Sport, och framförallt - FJÄLLSPORT.

Fjällsport. Grymmaste personalen som verkligen månar om sina kunder och att man blir nöjd med sina köp! Fick t ex fantastisk hjälp där med en jacka som gjorde mig besviken när jag själv inte lyckades få Klättermusen att lyssna.

Ingen pryttel är för liten eller för billig för att du inte ska få den hjälp du vill ha. Och förtroendet blir extra stort genom att du är välkommen tillbaka om du har anmärkningar på ditt köp.
Plus att butiken är snygg och det är en skön stämning där!

http://www.fjallsport.se

Hurra!

Sida: 1 2 3 4 Nästa Sista 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.