Naturkompaniet



Svensk butikskedja med det mesta inom friluftsutrustning



 
Visar recensioner från      | Sortera efter    
Sida: Första Föreg. 1 2 3 4 Nästa Sista 

Kommentar: Har erfarenhet av en del olika naturkompaniet-butiker, och jag tycker att det är väldigt olika vilken service man får, samt hur mycket personalen kan. Dock har det aldrig hänt i någon annan butik att personalen inte har vetat vad jag frågat efter, vilket jag råkade ut för när jag skulle höra mig för om stegjärn. Killen såg ut som ett frågetecken, och stegjärn är i min mening en inte alltför udda produkt. Å andra sidan var en annan person i samma affär dagen efter väldigt påläst och kunnig om kök. Så som sagt, det skiftar mycket. Håller dock med om att naturkompaniet i Västerås skiljer ut sig från mängden på ett positivt sätt.

Plus: Bra service, lokal handlare

Minus:Lite dyra om man jämför med Internet

Kommentar: Jag har handlat rätt mycket saker på naturkompaniet i västerås och alltid fått bra service. Den nya personalen med Frallan i spetsen är väldigt tillmötesgående och hjälpsamma. Jag var lite tveksam i början men dom har överbevisat mig. Jag kommer att fortsätta handla mina friluftsprylar där.

Plus: Kunnighet och möjlighet till bättre pris

Minus:Liten lokal

Kommentar: Jag får lov att säga att alla borde besöka Naturkompaniet i Västerås. Har handlat där flera gånger sedan jag började studera. Tidigare har vi handlat Lundhags kängor med personal som är kunnig och serviceminded, Thor-Alf som vanligt med sin lysande kompetens. Hoppas för övrigt att det går vägen för honnom.
Jag har dock haft problem med att få rätt skruvar till salomon bindning (ej SNS) för långfärds skridskorna. Har fått hjälp flera gånger och det bör nog lösa sig nu.

Plus: Sortimentet

Minus:Personalen

Kommentar: Dom förlorade mig som kund...
Jag kan bara instämma i flertalet inlägg kring hur usel service naturkompaniet i sthlm har... här är min senaste, och definitivt sista erfarenhet... jag var för några dagar sedan och skulle köpa en ny skaljacka (då min förra blivit stulen) tänkte alltså spendera mellan 4-6 tusen... kom in i butiken som vid tillfället hade 4-5 anställda som inte hade speciellt mycket att göra, en i kassan och en som stog på golvet och gjorde inte mycket... Eftersom jag är noggrann och inte hade helt klart för mig vilken jacka det skulle bli så stod jag mitt på golvet, väl synlig för alla anställda, jag sände klara och tydliga köpsignaler och diskuterade vilt med min sambo, diverse frågeställningar... provade väl 4-5 jackor.... till slut så frågade jag killen som inte verkade sysselsatt med något, om han jobbade i butiken, och fick till svar något i stilen med " ja... det gör jag väl" och till min stora förvåning så stog han kvar utan att ens fråga vad jag ville... tjejen som stog i kassan(utan kunder)tittade konstigt på mig tog inte heller något initiativ att stötta mig i mitt beslut... Till slut så blev jag så irriterad att jag la jackorna och fleecetröjan jag ville ha i en hög och gick därifrån... Jag gick vidare till nästa butik och servicen var inte speciellt bra där heller, men inte oförskämd iaf... Handlade den jacka för 4599:- och den tröja för 995:- jag tänkt köpa minuterna innan på naturkompaniet...

[Edit] 071227

Har handlat några gånger efter ovanstående incident... mycket p ga av utbudet. Tycker att två av de tre butiker jag besökt sen dess har ryckt upp sig lite... tråkigt att den tredje, den längst nere på Kungsgatan i sthlm fortfarande ett skämt, attityd och servicemässigt... däremot så tycker jag att personalen både på Vasagatan och Kungsgatan (övre) är ok, man får det man kan förvänta sig, men inte mycket mer.

Alltså fortfarande sortimentet helt ok, personalen medelmåttig. Reviderar mitt betyg från dålig till medelmåttig.
//Thomas

Plus: Utbudet

Minus:Dålig kundkänsla och support

Kommentar: Kortfattat: dålig service och kunnighet. Vill inte (kan inte ?) ha servicedetajler till den utrustning som säljs i butiken. Definitivt inte serviceminded personal.
Annars bra utbud till hyfsade priser.

Plus: Stort

Minus:Dyrt

Kommentar: Sortimenten är mycket stort och personalen bra där vissa i personalen är riktigt sköna. Tyvärr är de snåla och ger inte rabatt vilket är dåligt. De andra buikerna i Stockholm är mindre bra.

Kommentar: Jag kan inte annat äm att instämma i de negativa omdömen Naturkompaniet här får av sina kunder.

Det som stör mig allra mest är att de skryter i broschyrer och på web om att de är en Haglöfsspecialist. I butikerna i Göteborg hittar man oftast inte en enda Haglöfs-pryttel.
Jag känner till ägarförhållandet mellan Fjällräven och Naturkompaniet och Fjällrävens saker är också bra, men nog vill man ha möjlighet att välja mellan t ex Haglöfs och Fjärräven ?
Mina arfarenheter är att de är ointresserade, arroganta och i många fall inte speciellt kunniga. Dock inskränker sig mina besök till butikerna i Göteborg. Jag går mycket hellre till Femmans Sport - de kan sina saker, är trevliga och har många märken.

Plus: Bra personal (särskilt ägaren).

Minus:Dyrt, och ibland går det ej att beställa vissa varor.

Kommentar: Eftersom många butiker börjar köra med samma märken numera (det är ju sååååå moderiktigt tydligen) så är det ju service man går på.

Naturkompaniets yngre personal är helt ok, men inte så mycket mer än det. Däremot har de ett enormt äss i ju med ägaren, Thoralf! Han är oerhört servicebenägen, mycket trevlig och väldigt kunnig.

De flesta varor är ju i de högre priskategorierna, men det tråkigaste är att vissa varor helt enkelt inte går att beställa, trots att de finns i katalogerna.

Kommentar: Klev in på naturkompaniet på Korsgatan i Göteborg och trodde att man skulle få samma usla service som man är van vid hemma i Linköping. Döm av min förvåning när säljaren utan något som helst gnäll tassar upp på andra våningen och sliter ner ett uppsatt Hillebergtält och börjar sätta upp det röda Hilleberg Nammatj 3 som jag är intresserad av. Trevlig, kunnig och svarar på alla möjliga frågor utan knorr! (minst) två tummar upp till denna säljare utan namn (tyvärr) som gjorde mig än mer övertygad om att ett rött Nammatj 3 är tältet för mig!!!!

Plus: Oftast bra service, Kunnig och trevlig personal, Bra utbud

Minus:Dyrt

Kommentar: Tycker att naturkompaniets sortiment är helt ok, dock lite dyrt. Personalen har jag nästan alltid uppfattat som trevlig och kunnig. Det har aldrig varit något problem att hämta hem varor som inte funnits eller att reklamera något.

Kommentar: Ville bara säga att de verkar ha bra servicenivå i Västerås där vi var på en liten tältvisning i helgen.
Vi fick den uppmärksamhet vi ville, och kom ut med ungefär det vi bestämt oss för att köpa.Kan bara klaga på värmen i lokalen....
Men vi har väl som många andra märkt att det är svårt att pruta på totalen även om man spenderar åtskilliga tusenlappar.
Det gäller dock inte bara Naturkompaniet, utan även andra i branschen.
SNÄLLA, sänk nivån lite så att alla kan få lite lättare utrustning...Tänk på vara arma ryggar, de ska hålla länge. Kanske det en medveten policy, Ju tyngre utrustning de (fattiga) bär, desto mer energirik mat får vi sälja o.s.v.
Hälsar
KJHJ

Plus: Det får någon annan bidraga med

Minus:Inköpsavdelningen bestämmer vad kunden vill ha.

Kommentar: Jag har försökt handla skor och fått svar i stil med: "Nej, tyvärr kan vi inte ta hem din storlek, vår centrala inköpsavdelning tillåter inte att vi tar hem fler än två par per gång av denna modell".

Jag har försökt handla Trangias Nova-adapter och lägerkittel 1 L med hänkel och fått svar i stil med: "Nej, tyvärr kan vi inte ta hem dessa produkter, vår centrala inköpsavdelning bestämmer vilka Trangiaprodukter vi får föra".

Tja, vad ska man säga. Lyckligtvis kunde jag köpa de sistnämnda prylarna direkt från Trangia.

I övrigt finns ingenting på naturkompaniet som inte kan köpas på t ex KG-Johnsson i Solna eller över webben till ett billigare pris.

Naturkompaniet får därför en riktigt usel etta.

Plus: Vet inte och bryr mig inte längre

Minus:Personalen

Kommentar: Besökte två Naturkompanietbutiker på Kungsgatan för att köpa en ny ryggsäck. Jag bor inte i Stockholm och tänkte passa på när jag var i stan och hade några timmar över innan flyget gick hem. I den första Naturkompanietbutiken var det ingen som notis om mig när jag gick på övervåningen trots att jag försökte få ögonkontakt med en säljare. Jag provade ett par säckar utan någon reaktion från personalen. Efter ett tag kom det upp en kund med en säljare i släptåg till övervåningen där jag var. Jag kunde inte undgå att höra vad de sa. Kunden ställde en frågade och det verkade som säljaren svarade på engelska??? Jag trodde först jag hört fel. Men jag hörde rätt. Säljaren pratade bara engelska fastän kunden var hur svensktalande som helst. Eftersom jag själv är utbildad i engelska, i England, och har en hygglig språkföreståelse, även för nyanser, hörde jag att de missförstod varandra. Varför i h..e skall man behöva acceptera att säljare inte kan prata svenska i svenska butiker? Grundkravet på en säljare i en butik i Sverige måste vara att de kan kommunicera på svenska. Eller tycker Naturkompaniet att det är "chict" med engelsktalande säljare eller har de svårt att skaffa kvalificerad personal. Jag blev f...d och gick därifrån till nästa Naturkompanietbutik. Tre säljare stod på bottenvåningen och pratade med varandra. Ingen tittade åt mitt håll när jag kom in i butiken trots att jag var tvungen att runda dem för att komma förbi. Jag gick upp på övervåningen och letade rätt på ryggsäckarna och började prova. En säljare kom upp på övervåningen efter ungefär 10 minuter. Han gick förbi mig och började plocka varor. Det tog ett tag innan jag förstog att han var säljare efterosm han inte hade någon som identifierade honom som säljare. Okey jag väntar till han inser att det är kund som intresserad av ryggsäckar. Jag provade säckar i ungefär 10 minuter till. Ytterligare två säljare kom upp. En plockade med varor en stund och gick sedan ner. En annan kom upp tillsammans med en kund. Kunden lämnade säljaren efter att fått ett meningslöst svar på en fråga. Haha trodde jag då kommer den säljaren att intressera sig för mig. Fel fel fel. Han ställde sig och snacka med kompisen. Då gick jag. Man skall inte behöva jaga rätt på en säljare i en specialbutik och be dem avsluta sina privatsamtal eller att sluta plocka varor. De skall vara så intresserade av kunder att de förstår en kund som står nästan 20 minuter och provar ryggsäckar kanske är intresserad av att köpa en. Och har de inte något i huvudet så borde de förstå att kunder är vandrande lönekuvert. Inga kunder ingen lön. Nonchalantare beteende har jag inte stött på sedan jag besökte Östberlin innan murens fall. Jag besökte några butiker till. Exempelvis säljaren hos Fliesbergs uppmärksammade mig mindre 10 sekunder efter jag närmat mig ryggsäckarna. Han var både lyhörd och kunnig och gav ett trevligt intryck. I en annan butik, glömt namnet, hälsade personalen t.o.m. på mig när jag in.
Aldrig mer Naturkompaniet

Plus: Hjälpsam OCH _kunnig_ personal, de flesta varor håller hög kvalité

Minus:Vissa specialartiklar saknas, prisnivån en smula hög?

Kommentar: Otroligt kunnig och hjälpsam personal. Jag bor i Linköping, men tar gärna omvägen på 5 mil om det är något särskilt jag behöver. Om det är något som saknas i butiken går det som vanligt att beställa. Eftersom personalen är mycket kunnig, så chansen större att man får hem det man behöver (särskilt om man inte i förväg vet vilken modell man ska välja).

De gånger jag besökt norrköpingsbutiken har jag letat efter isklättringsutrustning. Eftersom jag besökt butiken under försommaren fanns det av förklarliga skäl ett sparsamt utbud av utrustning ("lågsäsong"?). Jag är dock mycket nöjd med de Meindl-kängor och stegjärn jag köpte där förra året.

Det som gör att butiken missar "5":an är jag snålar med bra betyg, enda minuset är som sagt att butiken inte har (råd) med att lagerhålla udda prylar.

Plus: Bra läge, trevlig personal

Minus:priserna, utbudet

Kommentar: Var ska man egentligen köpa sin friluftsutrustning egentligen? Var i kontakt med Naturkompaniet i Luleå nu för att köpa en skaljacka och byxor för ett totalt värde av 6700:-, då säger puckot bakom kassan att det kostar 80:- extra för att ta hem byxorna som dom inte har inne! (fraktkostnad). När trenden vänder och varenda jeppe i stan vill springa omkring med friluftskläder längre vad kommer hända då? Man blir ju lite besviken när butiken bara tar hem det som säljer mest även om jag har viss förståelse för att de vill tjäna pengar. I butiken i Luleå har de iaf bara de dyraste coh flashigaste grejerna.

Kommentar: Har handlat en del prylar och kläder på olika butiker i Stockholm. Jag har varit mycket nöjd med kvalitén på dessa saker, vilket kanske ska tillskrivas tillverkaren och inte butiken även om butiken givetvis står för inköp av bra saker. Men det är ofta dyrt! Samma prylar kan oftast köpas till lägre (i vissa fall betydligt lägre) pris, inte bara via internet utan även på andra ställen.
Som redan påpekats i flera recentioner så är kundservicen ojämn. Vissa av personalen är mycket kunniga, lyhörda och hjälpsamma medan andra inte kännetecknas av dessa egenskaper och attityder (för att uttrycka det diplomatiskt). Det tycks vara en ganska stor personalomsättning. De som har varit med längre är oftast de som också kan förmedla både kunnande och vara lyhörd för kundens behov även om det finns undantag åt båda hållen.
Med en fastare personalstyrka, kunnig och med rätt attityd, och priser som ligger mer i nivå med andra butiker vore detta toppenbutiker.

Kommentar: Tråkigt att läsa att Naturkompaiet på vissa orter inte har lika trevlig och kunnig personal som i Luleå. Ett trevligt och kunnigt bemötande kryddas oftas med en intressant pratstund om personliga erfarenheter gällande kläder och utrustning.

Kanske dags att skicka personal som huserar på "Sydliga breddgrader" på Kundbemötande och servicekurs i Luleå?

Plus: Naturkompaniet - lund, inget!

Minus:Servicen, personalen...

Kommentar: Køpte ett par Rockportkængor i somras. Efter en vecka i fjællen møglade de... Nej, jag har inte giftiga føtter, det var fel på skorna. Men innan jag fick personalen till att inse detta blev jag tvungen att skrika mig hes. Mina utbytesskor, ett par Meindl gick sønder månaden senare. Ni kan førstå vilket humør jag var på nær jag åkte dit igen. Jag fick ett par nya kængor skickade till Naturkompaniet i Malmø istællet. Dessutom fick jag kalla handen vad gællde någon som helst kompensation før mina fyra reklamationsbesøk... Den butiken lær jag nog inte rekommendera till någon, någonsin...

Kommentar: Naturkompaniet kommer ursprungligen från scoutrörelsen och har varit en välfungerande frilufskedja, tills för några årsedan.
Naturkompaniet gick dåligt och hotades av konkurs. Två juppisar gick in med pengar och bildade ett Naturkompaniet med policyn merförsöljning. Detta har gjort att allt börjar handla om pengar och inte kundens bästa.
Vissa butikschefer har lyckats hålla distansen.
Det tråkiga nu är väl det faktum att Frilufsbolaget har köpt upp Naturkompaniet och att Fjällräven har köpt upp Tierra. Fjällräven som desutom har den största ägandeposten i Frilufsbolaget.
Ett företag med så mycket makt inom vår älskade bransh.
Snart finns det inte några renodlade frilufsbutiker med konkurans utan en stor butikskedja med inriktning friluftsliv (eller ett nytt Stadium, hemska tanke).
Värna om de butiker som vågar stå emot!!

Plus: Det outtömliga kunnandet vad det gäller utrustning.

Kommentar: Jag har alltid mötits av en MYCKET proffsig attityd. Det är en rakad kille som jobbar där, som kan det mesta om uteliv.. Han närapå håller en föreläsning för dig som kund, även om du ställer svåra och komplicerade frågor! Vid ett tillfälle så hörde jag honom hänvisa till sin kollega med orden "detta kan han bättre..."
Det visar ju på gott omdöme om sin egen kapacitet då det är svårt att kunna allt i en sådan butik!??
Jag bor i Linköping och då passa på att ge den butiken en "känga"!! Den enda killen som kunde något på Naturkompaniet i Linköping jobbar numera i den redan kompetenta Norrköpings butiken!!! Det är riktigt synd då butiken i Linköping nu totalt fallit ner på en ruskigt låg nivå..
Alla jag känner har dock numera tagit sig till Norrköping för att handla, så det funkar ju...
Personalen i Norrköping verkar ha koll på det mesta som dom säljer. Har dom inte testat saken ifråga så säger dom det direkt. Jag är mycket nöjd trots mina höga krav då jag själv är i branschen och funderar på att erbjuda killarna i den butiken jobb hos mig!!!
Jan Tyring

Sida: Första Föreg. 1 2 3 4 Nästa Sista 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.