Point 65 XP



Point65 XP är en snabb havskajak avsedd för lite erfarna paddlare eller för nybörjare som vill ha något att växa i. Längd 5.45, bredd 54cm.


Tillverkare: Point 65
Tillverkarens produktsida
 


 
Visar recensioner från      | Sortera efter    

Plus: Snabb och snygg

Minus:Hög vikt! Skottens placering och tjocklek ger dåligt lastutrymme.

Kommentar: Efter att ha paddlat drygt 50 mil med min XP i sommar (inklusive SKM-40km) tycker jag att jag har nog med kött på benen för att dela med mig med några synpunkter. Jag började paddla i slutet av sommaren 2004 så erfarenhetsmässigt får jag väl kalla mig för en erfaren nybörjare. Andra kajaker som jag har paddlat är: Hasle Explorer, Hasle Expedition, Prijon Seayak, VKV Lisa, Nadin (liknar Tahe-Reval), Point65 X-Ray.

Jag är 1.80 lång och väger 75kg.

Det har skett en del förändringar på XP:n och övriga modeller i sortimentet år 2005. Sitsen är omdesignad, skotten är ändrade, ny gummicord och nya luckor. Den här recensionen gäller en 2005:a

Paddlingsegenskaper:
====================
Mina tekniska erfarenheter när det gäller paddling är begränsade, men jag anser att jag kan yttra mig i viss mån. Skrovformen med sin v-botten, skarpa slag och utfallande sidor, ska ge kursstabilitet, snabbhet och slutstyvhet och jag kan inte annat än hålla med (Red. 2007-05-28, att skarpa slag och V-botten ej främjar fart, vet alla med lite erfarenhet, vilket jag inte hade när jag skrev recensionen. En rund botten ger minst våt yta och är snabbast. Allt är kompromisser dock, och XP:n är ändå relativt snabb och lättdriven pga att den är ganska smal). Den är mycket kursstabil och slutstyvheten är markerad. Jämfört med de pråmar jag paddlat tidigare så är XP:n ganska initialrank men blir märkbart stadigare när man lastar ner den. Om jag kunde välja så hade jag gärna offrat lite av kursstabiliteten mot lite rundare slag. De skarpa slagen rycker och sliter ganska mycket i båten när vågorna kommer sidledes. Jag kör helst med roder och behöver oftast inte slagen för att svänga med.

Lågt akterdäck ska göra den mindre lovgirig. Min uppfattning är att rodret, om man har det uppfällt förstör den egenskapen. Kajaksportrodret har en jättestor yta som sitter längst bak. Det har ett stort vindfång och en maximal hävarm som vrider upp ekipaget mot vinden. Om man använder rodret väldigt lite så gör man nog bäst i att ta bort det helt.

Hastigheten är det inget fel på. Jag håller lätt 8.5km/h och med bara lite mera driv ca 9.5km/h. Jag använder en Aquabound Eagle Ray paddel (långsmal havspaddel) med mittemellan hög-låg-stil. En annan sak som imponerar är hur lätt man kan hålla hög fart även i motsjö till en viss gräns.


Finnish och kvalitet
=====================

Till det yttre utstrålar XP:n kvalitet och exklusivitet. Fina linjer och bra finnish både invändigt och utvändigt. Finnish kostar dock och då pratar jag om vikt. Vikten på XP:n anges till 25kg utan roder och rodret väger ca 1kg. Min XP väger 29kg och den XP:n jag hade innan (som jag fick lämna tillbaka pga av garantireklamation) vägde 30kg!!!! Det här är INTE bra och sänker kvalitetsbetyget massor.


Komfort:
========
Komfort är mycket svårt att ge en objektiv bild av. Smaken är ju bokstavligen som baken i fallet kajakkomfort. Johan Wirsén sitter säkert jätteskönt i den (av honom) nydesignade sitsen eftersom det väl är hans bak som är avgjuten (?). Sitsen är något förlängd framåt vilket ger lite bättre stöd för låren, men av någon outgrundlig anledning så är utformningen ändrad baktill så att, den annars höga och flexibla kanten, istället är en låg rak ultrastyv kant som man (läs jag) sitter på med svanskotan. Det går inte att sitta längre fram på sitsen för då sitter man i uppförsbacke och får en böjd rygg.

Knästöden har en stor och jämn yta som är bekväm och lätt att klistra fast liggunderlag på.

Ryggstödet är ganska seriöst (inte bara en liten remsa som på tidigare modeller) Men upphängningen är lite sladdrig och risken finns att man sätter sig på det när man kliver i, men det är väl mest en vanesak. Lite liggunderlag på ryggstödet gör susen för komforten.

Roderpedalerna är dubbla med en fast del och en styrdel för tårna. Här skulle den fasta delen kunnat vara dubbelt så stor för att ge bekvämare stöd och mindre punkt-tryck på fotsulorna. Jag fick en besvärlig inflamation i ena foten i somras som jag är övertygad om berodde på detta. Jag använder numera alltid paddelskor för att undvika det.
Pedalerna kan justeras när man sitter i båten vilket är mycket positivt.

Fördäcket är precis lagom högt för att man ska få en bekväm vinkel på benen. I Hasle-kajakerna är däcket för lågt, man har nästa raka ben och får kramp. På Nadin-kajaken är däcket för högt och man får ont i axlarna av att hålla upp paddeln.


Konstruktion:
=============
Skotten - De nya skotten som Point65 marknadsför som en förbättring är verkligen ett ämne för diskussion. Istället för vanliga glasfiberskott så används nu ett ca 8cm tjockt skumblock. Argumenten för detta skulle vara att det blirlättare (troligen sant) och att kajaken håller sig flytande även med vattenfyllda skott. Min åsikt?... rena vansinnet! Varför skulle båda skotten bli vattenfyllda? Kanske om man blir påkörd från sidan av en finlandsfärja, men då är man ju ändå troligen död och kajaken är i delar. Det enda som flyter på ytan av kajaken är troligen skotten. Och varför är jag så upprörd? Jo, inte nog med att två skumskott ger 16cm mindre packutrymme, utan de har även flyttat fram främre skottet 8 cm för att en person på 1.90 ska kunna sova i kajaken eller något. Alltså, packutrymmet jämfört med en tidigare modell är 24cm mindre samt att det får rum massor med vatten i sittbrunnen om man kapsejsar (det tar en evighet att pumpa den torr med en bra pump).

Luckorna - XP:n har numera Kajaksports luckor av plast med gummikant. Fördelen är att de är 30% lättare, att de flyter och att de är lättare att sätta dit. Och det stämmer. De är mycket lättare att sätta dit än vanliga gummiluckor. Tyvärr är inte fikaluckan tät, varken på den XP jag har nu eller den jag lämnade tillbaka. Det kommer in en halv dl/minut ungefär om man vänder upp och ner på båten. Jag tror att en vanlig gummilucka skulle fungera bättre här. (Red. 2007-02-05, kör med helgummilucka nu och den är snustorr)

Linor och gummicord - Gummicorden töjer sig inte i väta som det mycket riktigt påstås. Det är lite mindre spänst i dem dock. Man får inte mycket stöd av gummicordkrysset där bak vid en flottörräddning. Om man har en smal havspaddel så kan man sticka in den genom däcklinan, fast då blir det så tajt istället så man är orolig för att bryta av bladet.

Skäddan - Funkar bra, och är lättmanövrerad. Den hänger och svänger och ger ett dunkande ljud ifrån sig, men det kan man stå ut med. Vid leverans gick den inte att manövrera överhuvudtaget, men lite olja och siliconspray gjorde susen.


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.