Wilderness Medicine

Bok på 1910 sidor om vildmarkssjukvård

Tillverkare: NOLS

Plus: Innehåller allt

Minus:Några onödiga kapitel

Kommentar: Boken innehåller 1910 sidor om vildmarkssjukvård och närbesläktade områden. Redaktören P. Auerbach har samlat olika ämnes experter och samlat deras ämnes expertis i ett referensverk. Boken innehåller 79 olika kapitel med över 1400 bilder. Alla är kompletta med referenser så att man kan käll granska. Förutom traditionella ämnen som Höghöjds medicin, kylskador, ortopedi, räddning tas även saker som rese medicin, vattenrening, utrustning och behandling av olika djur upp i boken. Jag tycker att några av kapitlen är överflödiga. Jag köpte inte boken för att läsa om vilka Gore Tex. kläder jag skall använda men jag förstår även tanken med att skapa ett komplett referensverk om ALLT. Kapitlet om vattenrening är utmärkt och bör läsas innan man köper något vatten filter. Även om boken främst är skrivet för utbildat sjukvårdspersonal så tror jag att alla som läser boken kommer att hitta något som intresserar dem. Med tanke på ökningen av giftormar i fångenskap, så borde kanske boken även finnas tillgänglig på våra akutmottagningar då den beskriver giftormar och aktuell behandling för ormar ifrån hela världen. Vår försvarsmakts ökande internationella engagemang gör även att boken borde passa i boklådorna på våra regementen.

Plus: Logisk ordning på innehållet, utmärkta bilder/diagram

Minus:Inga rundade hörn och inget vädertåligt omslag

Kommentar: Boken är en av det bästa jag har läst på området. Författaren har lagt innehållet i en logisk ordning med det viktigaste först. Boken följer A-E i ATLS/TNCC/BATLS/PHTLS. En läsare som känner till ovanstående känner sig direkt hemma. Innehållet är anpassat för vildmarken och inte bara en omskrivning av "civil" akutsjukvård. Boken hänvisar till olika delar under huvudpunkter och innehåller flera diagram. Diagramen är av typen har patienten x symptom så är det troligen sjukdomen x. I många av kapitlen finns utförliga bilder. Boken innehåller allt jag kan tänka mig och håller en lagom volym på innehållet. Inte för mycket, inte för lite. Jag rekomenderar att alla intresserade köper boken.