The Book Of The Bivvy

En handbok om bivackning. Att gå på bivack-turer.

Tillverkare: Ronald Turnbull

Plus: Inspirerande, innehåller viktiga fakta om bivackning, annorlunda bok.

Minus:Finns ej svensk översättning av boken

Kommentar: En recension av The book of the bivvy, utgiven år 2001, av resebokförlaget Cicerone.

Boken är skriven av Ronald Turnbull som har flera års erfarenhet av vandra och övernatta i bivack. Flera gånger är han lyrisk när han skriver om olika klassiska författare som själv har också övernattat i bivack, bla Robert Louis Stevenson som har skrivit klassiska böcker bla Skattkammarön. Boken handlar inte enbart om rent tekniskt om hur man ska vandra utan mera som hur man ska kunna hantera det, han skriver varför man ska övernatta i bivack och hur man gör det. Han tar upp både för- och nackdelar med bivackning.

Författaren inleder boken med en intressant fråga - "Just where are the half million bivvybags sold in Britain over recent years?". Det är intressant med tanke på att trots antalet sålda bivack-säckar, så vad gör folk med dem? Man ser ju inte så många så går ut och övernatta i bivack. Det är alltså få som gör det.

Boken handlar rentav om bivack och dess användning. Författaren tar också upp om bivacks historiska utveckling. Han tar även upp om olika material som man bör tänka på när man köper en bivacksäck. Han går inte in på noggranna detaljer utan det mest viktiga som hör ihop med bivacksäckar. Han menar också att man behöver inte köpa så en dyr säck utan man kan även klara sig på billigare variant. Det beror på hur mycket man vill investera på en bivacksäck.

Jag måste erkänna att boken har inspirerat mig så jag skulle vilja prova på en kort tur med bivack. Dock vet jag inte om jag skulle klara av det för vi är ju numera civiliserade att vi sover inomhus (innefattar även tält!) numera så frågan är om vi kan vara en slags natur-exhibitionist där vi vågar övernatta öppet mot naturen?

Ni kanske tänker "Om det regnar?". Lugnt, författaren ägnar åt det i kapitel fem med titeln "But if it rains?". Det finns olika sätt att hantera situationer när man är ute på bivack-turer. Men varför ska man övernatta i bivack när det finns tält? Det finns ju flera fördelar med tältning eftersom det skyddar mot allt, regn och storm. Men att gå på bivack-tur innebär andra fördelar: Man bär lätt, man får en slags frihet när man sover under bar himmeln och man ser mer av naturen till skillnad när man är inne i tältet istället för att vara ute. Man orkar att gå längre och njuter mer av naturen. Boken ger dessutom tips på hur man kan hantera situationer med bivack. Men det krävs också att man är erfaren eller att man lär sig i efterhand.

Författaren kommer med en ännu ytterligare väckande fråga, jag citerar honom: "It's an odd fact that as equipment gets lighter and lighter, the weight of the rucksack stays the same". Trots vi lever i en modern tid så tycks vi bära lika tungt som förr. Vad är det som gör att det blir tungt i säcken? För att kunna genomföra en bivack-tur tycker författaren att vi bör bära högst ca 15 kg, för att njuta av vandringen.

I slutet av boken ger han tips på turer som han har själva gått, naturligtvis är det bivack-turer som han avverkat. Det är främst i Skottland och vissa delar i England som han har vandrat.

Avslutningsvis är det en bok som jag rekommenderar om man är intresserad att våga pröva nya sätt att vandra och övernatta ute på turer. Dessutom är boken blandad med humor, allvar, argument och lite lyrik Författaren tar upp många aspekter av bivackning så man får reflektera lite innan man vågar bege ut på en bivack-tur. Efter att ha läst den här boken känner jag att jag måste pröva det här!

Jonas