SkiGuide Alpen

Tyska motormännens skidguide till alperna. På tyska.

Tillverkare: ADAC

Kommentar: ADAC är tysklands motsvarighet till svenska motormännen. Denna guide innehåller
en presentation av nästan 200 skidorter i alperna. Orterna är uppdelade i land för land (tyskland (17 orter), österrike (75), schweiz (44), italien (32) och frankrike (30) är representerade) och inom varje landavsnitt så är orterna uppdelade efter område. T.ex. österrike har kapitel för Steiermark, Tirol, Vorarlberg osv.

För varje ort presenteras i princip all fakta man kan tänkas behöva. Översiktlig pistkarta, årets priser, statistik över liftsystemet, aktiviteter utöver skidåkning, färdväg, tågförbindelser, allmän trevlig kuriosa om skidområdet, guide till bra offpist områden, samt naturligtvis en drös av internet adresser och telefonnummer där man kan få ännu mer information. Utöver detta har man försökt att betygsätta orterna efter 5 egenskaper; alpin skidåkning, snowboard åkning, längdåkning, vandringsleder (dvs som är vinteröppna), och after ski. Skalan är ett till fem. Denna betygsättning skall man nog ta med en nypa salt för det märks att den är anpassad till barnfamiljer eller rättare sagt, den är inte anpassad efter extrem skidåkare. På så sätt får t.ex. skidorter som Chamonix, Andermatt, Alagna m.fl. lägre betyg på skidåkning och snowboard än skidorter med välutbyggda skidsystem som t.ex. Val Thorens och St Moritz. Till sist markerar man skidorter som genom åren har varit särskilt snösäkra.

Boken har också ett kapitel som liknar gula sidorna. Där finns annonser om boende för varje skidort och en prisöversikt så att man kan jämföra skidorterna lättare med varandra. Längst bak i boken finns slutligen en karta över hela alpområdet där vägnätet är utmärkt.

Denna bok är ideal för de som planerar sin egen resa till alperna och som kanske vill besöka mer än en bara en skidort. Det finns så många fler guldkorn att upptäcka än de som redan har hittats av åka skidor. ADAC’s skidguide är en bra hjälp på vägen för att hitta dessa. Dessutom, 200 kr för en bok som är 800 sidor tjock, med hard back och kommer med en CD tycker jag är helt ok.

Endast två saker som jag saknar. Utvärdering av skogsåkning :) och att de missat att ta med La Grave.