Bycycling Science Fourth Edition



Engelsk text 552 sidor paperback. 11 kapitel bl a kort historik, kraft och hastighet, aerodynamik, rullmotstånd, bromsning, styrning balansering och stabilitet, kraftöverföring och kombination muskel /eldrift.


Tillverkare: MIT Press
Tillverkarens produktsida
 
Betygsätt gärna: 4.54.54.54.54.5
(betyg 4.5 baserat på 2 recensioner)

Skriv en egen recension

Det finns 1 ägare på Utsidan Lägg till i Min utrustning


 
Visar recensioner från      | Sortera efter    

Plus: Saklig

Minus:Thures redovisade brister i träningsfysiologi och trafiksäkerhet delas.

Kommentar: Håller med Thure i det mesta men vill gärna tillägga att det finns gott om trevliga illustrationer.

Liknande produkter: Effictive Cycling av Forester 9780262560702 och Cycle Sport av P Konopka 1852232803 samt On Causes and Conseqenses of Traffic Accidents av P Krantz LUM 1984.

Pris: 350

Plus: Vederhäftig, lättläst mkt fakta i figurer och tabeller.

Minus:Väl lite om träningseffekter vanlga skador och trafiksäkerhet.

Kommentar: Bicycle Science 4th edition 2020 by David Gordon Wilson and Theodor Schmidt pocketbok och e-bok. Nu i augusti 2020 kostar pocketversionen på engelska med 552 sidor via Adlibris 254 kr ISBN: 9780262538404.

Första upplagan kom 1974 och huvudförfattaren, britten som blev professor i mekanik vid MIT i Boston, D G Wilson hade manuset till 4e upplagan klart strax innan han avled vid 91 års ålder 2019. Han var känd som konstruktör och entusiastisk brukare av liggcyklar, propagerade för skatt på fossila bränslen redan för 45 år sedan och jobbade mot tobaksrökning och utvecklade pumpen i konstgjorda hjärtan mm. https://www.bostonglobe.com/metro/obituaries/2019/05/07/david-gordon-wilson-mit-professor-and-father-modern-day-recumbent-bicycles-dies/mJMiTTVyZEk67JykP8sq6I/story.html
Medförfattaren Theodor Schmidt är schweizare och har i likhet med Wilson varit redaktör för den vetenskapliga tidskriften ”Human Power” och har utvecklat flera soldrivna farkoster både land och vattenburna.

Boken har ett flertal vinklar på cykel, mänskligt framdrivna maskiner i allmänhet och på ”pedelecs” dvs elcyklar som ger elektrisk krafthjälp upp till en hastighet av 25 km/h så länge man trampar. Intressanta jämförelser på energiförbrukning och hastighet med motoriserade fordon och kommunala transporter. Slående hur överlägsen den klassiska trampcykeln är övriga fordon på korta distanser. Elektrifierade cyklar har fördelar t ex i kuperade trakter och innebär stora fördelar om de ersätter bilar. Däremot uttrycker författarna frågetecken för tillgången på reservdelar och service på de elektroniska systemen i elcyklar och för den korta livstiden för de elektriska sparkcyklar som översvämmat nutida stadsmiljöer.
Boken innehåller många intressanta fakta. Fakta som sticker ut lite extra är åskådligt presenterade i figurer och tabeller. Att läsa från pärm till pärm är en aningen tuff uppgift även om alla kapitel är intressanta. Man kan börja läsa var som helst och man behöver inte läsa i en bestämd ordning. Gott om relevanta referenser varav ett flertal webhänvisningar. Är därmed sannolikt utmärkt att läsa boken som e-bok på en platta med direkt tillgång till internet men den utgåvan var inte tillgänglig när jag beställde boken i slutet av juli.

Även om boken är mycket bred så är den inte utförlig på alla områden. Jag saknar t ex delar om muskelträning för cyklister samt resonemang om vanliga olycksorsaker och hur trafikmiljö för cyklister kan förbättras.
Jag kan absolut rekommendera boken som i tidigare upplagor uppnått något av legendstatus. Cykling är en del av framtiden och med kunskaper från boken kan man göra kvalificerad kunskapsinhämtning inför cykel- däck- och klädval. Boken är befriande fri från reklamsnack.

Pris: 354

Logga in

Tips!