Ytrost på pedaler

Hej! Behöver få bort en del ytrost från mina cykelpedaler, är ett par SPD mountainbikepedaler så det finns mekanik i dem som inte får kärva. Vad har ni för tips för att snygga till dessa? I nuläget har jag dränkt in dem i nån vanlig "cykelolja" på sprayflaska. Något 5-56 eller WD-40 liknande alltså. Finns det något annat som löser upp all rost snyggt och fint? Typ ättika eller nåt? Fan vet jag.

Har du haft

problem med att det kärvar? Alla mina SPD-pedaler (4-5 olika cyklar) har en del ytrost men inte ens på vintercykeln har det inneburit mekaniska problem.

För mycket olja leder till ansamling av smuts vilket i sig kan få mekaniken att fastna.

Thure

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Autosol kromglans borde funka, liksom Tormek slippasta (om skadan inte gått in på djupet). Autosolen är den mer aggressiva av dessa två.

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips