Yosemite - tips efterlyses

Hej på er,

Jag skall till Kalifornien i okt/nov 2006 och skall även besöka Yosemite.

Besökte Yosemite för ett tag sedan i juli månad.

Har sökt/surfat runt lite och kollat upp boende för besök i parken, jag kommer inte sova i tält så jag är hänvisad till rum/hotell osv osv

Har du några tips som du kan dela med dig avseende ett längre besök i parken (ca 1 vecka)?

Boende, leder, vad bör jag undvika osv osv?

För att få vandra upp vid Half Dome (i själva Yosemite) måste du boka lång tid i förväg, eftersom kvoten vandrare snabbt blir fylld. Endagsturer går bra, men vill du in i Backcountry måste du ha tillstånd.

Vi körde dit på vinst och förlust och blev utan tillstånd. Men då körde vi en bit norrut till den reglerade dammen vid Hetch Hetchy och kunde starta en fyra-dagars vandring därifrån. Dammen och damm-magasinet passerades på någon timme och sedan var vi inne i en underbar natur och det kändes som en schysst substitut mot själva centrala Yosemite.

Vidare är det Bear-boxes som gäller för maten, eftersom det finns en hel del svartbjörn i området. Vattenreningstabletter kan också vara en idé.

Via National Park Service kan du hitta övrig matnyttig information:
http://www.nps.gov/

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Vi sov för övrigt i tält och det kan jag starkt rekommendera. Det är en förutsättning för att komma in i de mer vilda partierna.

Dessutom blev tältnätterna innehållsrika. Då väl björnfrossan lagt sig och vi trodde vi kunde somna in, då började coyote-vargarna yla några hundra meter från tältplatsen. Tältdukens minimala skydd mellan oss och vildmarken förhöjde definitivt upplevelsen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips