X-wide sovsäck eller ej?

Hallå!

Tänkte investera i en dunsovsäck då mina turer blir allt längre och längre för varje år.

Jag är 140cm bred över axlarna och testat breda syntetsovassäcker som jag sover bra i, däremot tar den upp halva ryggsäcken ensam, så inget hållbart alternativ vid längre turer.

Min fråga är om det finns några rekommendationer kring hur bred en sovsäck ska vara i förhållande till axelbredd? Jag lutar åt en Marmot Helium Regular som är 155 cm runt axlarna, orolig då om det blir för trång. Övrigt med vikt och temperatur kommer passa mig fint

Tack!

Du är som bredast när du ligger på rygg. Om du i detta läge är 140 cm runt axlarna så har du 15cm till godo (om tillverkarens uppgifter stämmer), vilket är en hel del.

Enklast är att provligga sovsäcken.

Det är väldigt personligt hur mycket utrymme man vill ha i en sovsäck.
För mycket utrymme innebär mer vikt och mer luftmassa att värma upp (och stoppa från att smita ut).

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack för svar Tomas! Gott då låter det inte helt fel, men får ju testa såklart. Blir att beställa hem och prova en natt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips