Windstopper's vattenpelare

Hur mycket regn tål Haglöfs trindent 2...
Hur pass är vattenpelarna i ett windstopperplagg...
skulle vilja veta det...

Tack på förhand...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Mina Haglöfs Tempo Pant i WS tål ungefär två minuters duggregn när jag cyklar med dem. Därefter börjar det läcka rakt igenom tyget ovanför knäna. Efter en halvtimma är det genomblött. Butiken tyckte inte att det var något fel eftersom WS enligt dem inte ska vara vattentätt (vilket jag heller aldrig har hävdat). Har mailat Haglöfs om detta men inte fått något svar. Satsa på en jacka i GoreTex om du vill klara dig i regn eller en i polyester om du vill ha bra ventilation.

Jag var forvanad nar en kille i en Haglofs affar
sade till min flickvan att WS borde klara 'nagra' timmars regn, eftersom jag vet att min klara nagra minuter. Sa jag var annu mer forvanad nar den nya
faktiskt klarade ett par timmar.
Forklaringen ar nog att den ar helt ny och ytbehandling har inte nots bort an. Torktumling
hjalper min gamla, men inte sa mycket, och inte alls
pa axlarna dar ryggsacken skarva, och dar man vill
helst har vattentatt. Vad jag undrar ar om plagget haller langre om man hanger upp den snyggt istallet for att standigt stoppa ner den i ryggsacken.
Men som Klas sade, WS ar inte ett regnplagg, och jag
ar fortfarande mycket nojd men jackan annars.

!

Alltså: jag har en 4 år gammal Haglöfsjacka i Activent (som sedemera blev Windstopper). Ny tålde jackan lätt ett par timmars regn, men när den väl blivit genomvåt så läcker den igenom precis där ni säger: axlar osv. Jag tog därför och köpte en sprayflaska med inpregnering från Gore som man sprutar på en blöt ren jacka och sedan torktumlar och sedan stryker och gaggar på...

Detta funkar svinbra, jackan blir som ny. MEN! Det känns ju inte som om det är tyget som är vattentätt, inte sant? Sen kostade sprayen, som räckte till ca 4 plagg, nästan 200 pistoler. Vill man ha fulltständigt vattentätt är det bara galon som gäller. Jag har haft problem med gore tex-jackor oxå (men den magiska behandlingen funkar bra för dem med). Som en avslutning så kan jag påpeka att den jackan i Activent är den enda "regntäta" jag brukar ha med mig när jag fjällvandrar.

Erik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips