Wiglo! Hur få det snyggt spänt?

Ni som har Wiglo, har ni något bra knep för att få det snyggt utspänt? Någon viss ordning att ta olika linor i som funkar bättre, eller dylikt?

På bilden syns mitt första (och såklart sämsta) försök. Övning ger färdighet förstås, men även efter ett par försök återstod problemet med att stängerna snarare ville gå i kors nedtill än stå bredvid varandra och spänna ut duken, om än inte fullt så mycket som på bilden. Har jag rätt i att stängerna snarare borde stå bredvid varandra på marken, än i kors, eller spelar det ingen roll? Är det något annat jag ska justera? Tältet har en miljon linor och jag är van vid tunneltält, så min tältintuition funkar inte här.
(Nej, tältlinan är inte sned, det ser bara ut så eftersom bilden är tagen från sidan.)

Det krångliga är att få alla hörn att dras utåt! Formen gör att man enkelt kan dra ut två hörn från varandra, men eftersom hörn nummer fyra är samma som hörn ett så är det svårt, man vill helst dra det åt två olika håll samtidigt (ni som har tältet fattar vad jag menar, tror jag).
 

Bilagor

  • Bergans Wiglo.jpg
    Bergans Wiglo.jpg
    112.3 KB · Visningar: 855
Jag kan inget om det aktuella tältet, men många tält är tyvärr konstruerade så att de bara går att spänna upp korrekt på helt plan mark och när duken är torr.
 
Marken var plan, och duken torr, så det var inte problemet.
Ja, jag älskar youtubetältuppsättningar, men just de här hjälper inte så mycket. I en av dem blir det lika illa som i min, i en blir det helt enkelt bra utan att den som sätter upp göt något särskilt, och en verkar handla om en lite annan modell (äldre?). Hm ...
 
Kollar på produktbilder och dessa visar osedvanligt rynkig yttertältsduk. Misstänker att det inte går att få det så mkt bättre än på produktbilderna.

Nylonmaterialet är dessutom eftergivligt.

Thure
 
Jag har ingen som helst erfarenhet av detta tält, eller liknande, men fotot får mig direkt att tänka, att linan ska vara så lång (horisontell) som möjligt för att spänna ut tältet på bästa sätt.
Jag misstänker att detta inte var till någon större hjälp, men som sagt, det var min spontana reflexion.

(För övrigt har jag länge sneglat på detta tält, för jag tycker det verkar väldigt bra i vissa sammanhang. Men då dess "sammanhang" allt för sällan kan uppstå, så måste jag tyvärr avstå från köp).
 
Oj vad skrynkligt det ser ut. Jag har ett Wiglo och brukar få det trevligt spänt. Nu senast på familjefjälltur i Abiskofjällen. Det är lite meckigt att få upp men vem har bråttom på fjället. Det står emot vind och regn bra. Jag kan försöka förklara hur jag gör. Kolla bilderna från senaste turen så länge, ganska så spänt tält, jag är mycket nöjd med det: http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=8935


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Senast ändrad:
Jag har innertältet i egen påse. Jag har Hilleberg Y-peg som markpinnar. Det tar ca 15 minuter att sätta upp tältet.
1: Skaka ut yttertälter och leta reda på de tre banden som utgör grunden för tältet och spänn upp dem med markpinnar. Nu har du en triangel på marken. Exakt, en triangel, tältet har alltså tre hörn kan man tänka. Inte fyra som "vanliga" tält.
2: Trä i de tre tältpinnarna, de ska gå lite i kors längst ner
3: Res de tre bågarna, jag brukar ta en markpinnar per lin-par och båge.
4: Kryp in i tältet och i med mittenpinnen, den tjocka som reser upp hela skönheten.
5: Nu spänner du upp så varje båge får två linor, spänn även upp special linorna, de mellan bågarna. Spänn inte linorna för brant.
6: Slå i markpinnar runt om hela tältet så tältduken spänns.
7: Flytta linorna lite hit och dit så duken spänns ytterligare vid behov.
8: Upp med innertältet. Om du kryper in längst in i tältet finns ett spänne med markering på, så ock på innertältet, bara att koppla på och börja kroka fast det i ytterduken. När du kommer fram till mittpinnen så lyfter du försiktigt över den till innertältet, fortsätt att kroka fast, även uppe vid ventilen, glöm inte de tre markspännena. Vad krångligt det var att förklara, men så gör jag. Vid fint väder kan ju innertältet vara fastkrokat hela tiden men jag brukar ha för vana att ha det i egen påse. Varför vet jag inte, men det känns bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tack Tobias! Ska försöka göra det i den ordningen och se om det blir bra!
Tycker du att det blir skillnad på uppsättningen (förutom att det tar mer tid förstås!) om man sätter upp innertältet i efterhand? Jag tycker såklart att det är bekvämt att ha det fastsatt från början!)

PS. Turen ser jättemysig ut!
 
Turen vart kanon, tältet är rymligt och smart med tre öppningar. Alla får sin egen lilla absid. Lite tungt att bära på men man går ju inte så långa sträckor med en sexåring. Hursom, ingen större skillnad på uppsättning vare sig om innertältet hänger kvar eller inte, men det kan vara smart att någon gång sätta upp det utan innertält, då greppar man lite lättare vart alla linor går till. Ett virrvarr i början.
En annan fördel att dela upp det på två (förutom att hålla innertältet någorlunda torrt) är att man även kan dela på bördan med medvandrare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.