Waypoints

Hur fungerar det igentligen med import av waypoints?

Finns det något gränssnitt för hur filen man importerar skall se ut?

Om jag har en massa waypoints i en textfil och vill importera dessa, är det möjligt?

MVH
Mattias

Till vad?

Importera vart då? Till GPSn eller?
Till din GPS finns det olika format som man kan använda. Men om du exempelvis har en textfil, så se till att tugga in den till något program som kan läsa texter. Flera olika, mer eller mindre gratis, program kan ordna det. När de väl fått in punkterna, kan de programmen prata med din GPS utan att du behöver bekymra dig om protokollet dit. Även om exempelvis Garmin beskriver sitt protokoll på sin websida, så det är inget hemligt eller så.

Anders

Till GPSen

Naturligvis skall det vara till GPSen men jag vill inte ha det till en specifik GPS var finns det sådana gratisprogram som nämns ovan?

/Mattias

Re: Till GPSen

Kilroy; sa:
Naturligvis skall det vara till GPSen men jag vill inte ha det till en specifik GPS.
/Mattias

Nja, för mig var det inte helt naturligt. Det visade sig ju dessutom att du inte skulle importera till GPSn först, utan till ett generellt program, som kan prata med olika GPS i sin tur.

Det var därför jag frågade...

Anders

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips