Wayland kajak - erfarenheter?

Undrar om det finns någon som äger/har ägt en kajak från polska Wayland?

Har varit i kontakt med fabrikanten för att höra om det har någon representant / återförsäljare eller några kunder här i Sverige som skulle kunna dela med sig av sina erfarenheter. Fick det lätt kryptiska svaret att de sålt produkter hit, de hade dock inte någon som kunde vara referens.

Har sett att Wayland nämnts en handfull gånger här på forumet så jag sätter mitt hopp till att någon kanske har nån erfarenhet av dessa.

Tack på förhand,

Michael i Örebro

Wayland är en kopia av Klepper, vilket du säkert vet. Det har tydligen varit en del diskussioner kring Waylands ev. patent-/mönsterskyddsintrång när det gäller snäpplåsen. Med polska löner och sämre finish på trä- och metalldelar (men inte nödvändigtvis sämre funktion) erbjuder Wayland faltkajaker till mycket låga priser. Jag vet att en del köpare fr USA har haft kommunikations-/skeppningsproblem med dem - kolla foldingkayaks.org:s forum. Brittisk åf finns (http://www.waylandkayaks.co.uk/), kanske säkrare att köpa från?

Vill du hellre satsa på Klepper så finns hjälpsamma Per på Avanza Kayak som är åf i Sverige. Från honom kan du hyra för provpaddling innan köp m.m.

/Mats

(som ägen en Klepper)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips