Waas/Egnos ännu mer ?

Blir inte riktigt klok på om Egnos funkar på min Oregon eller inte. (Det SKA funka enligt spec)

Min försöker lyssna på ex sattelit 37, och får då upp en vit stapel som indikerar nästan full styrka (under bra förhållanden). Efter ca fem minuter med vit stapel byter den sattelit och försöker lyssna på någon annan, vilket den sällan lyckas med. Möjligen sattelit 39 som den också kan lyssna på med vit stapel i fem minuter innan den återigen byter sattelit.

Ska den inte "låsa" på Egnos-satteliterna, dvs grön stapel, och sedan hänga kvar på den så länge det går?

Hur uppför sig en GPS som det funkar på?

Blir inte riktigt klok på om Egnos funkar på min Oregon eller inte. (Det SKA funka enligt spec)

Min försöker lyssna på ex sattelit 37, och får då upp en vit stapel som indikerar nästan full styrka (under bra förhållanden). Efter ca fem minuter med vit stapel byter den sattelit och försöker lyssna på någon annan, vilket den sällan lyckas med. Möjligen sattelit 39 som den också kan lyssna på med vit stapel i fem minuter innan den återigen byter sattelit.

Ska den inte "låsa" på Egnos-satteliterna, dvs grön stapel, och sedan hänga kvar på den så länge det går?

Hur uppför sig en GPS som det funkar på?

Har du verkligen aktiverat EGNOS i inställningarna då? Normalt så visar min 60CSx ofyllda staplar när den inte har riktigt full kontakt med satteliterna. De blir fyllda med färg (olika färg för olika satteliter) när det är full kontakt (och olika höjd beroende på signalstyrkan) och det blir ett litet "D" nere i botten på varje stapel som sen får in EGNOS. Inget D inget EGNOS mottaget. Borde väl vara ungefär lika på en Oregon.

Annars är väl världens minst lästa bok ett bra tips, bruksanvisningen....

Tony-Avesta

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jodå, Waas är allt på, annars letar den inte ens efter de satteliterna. Tyvärr är bruksanvisningen VÄLDIGT ytlig, om WAAS nämns bara hur man slår på funktionen, vill man veta mer så hänvisas man till en generell text på Garmins hemsida.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips