Waas/Egnos ännu mer ?

Blir inte riktigt klok på om Egnos funkar på min Oregon eller inte. (Det SKA funka enligt spec)

Min försöker lyssna på ex sattelit 37, och får då upp en vit stapel som indikerar nästan full styrka (under bra förhållanden). Efter ca fem minuter med vit stapel byter den sattelit och försöker lyssna på någon annan, vilket den sällan lyckas med. Möjligen sattelit 39 som den också kan lyssna på med vit stapel i fem minuter innan den återigen byter sattelit.

Ska den inte "låsa" på Egnos-satteliterna, dvs grön stapel, och sedan hänga kvar på den så länge det går?

Hur uppför sig en GPS som det funkar på?

Blir inte riktigt klok på om Egnos funkar på min Oregon eller inte. (Det SKA funka enligt spec)

Min försöker lyssna på ex sattelit 37, och får då upp en vit stapel som indikerar nästan full styrka (under bra förhållanden). Efter ca fem minuter med vit stapel byter den sattelit och försöker lyssna på någon annan, vilket den sällan lyckas med. Möjligen sattelit 39 som den också kan lyssna på med vit stapel i fem minuter innan den återigen byter sattelit.

Ska den inte "låsa" på Egnos-satteliterna, dvs grön stapel, och sedan hänga kvar på den så länge det går?

Hur uppför sig en GPS som det funkar på?

Har du verkligen aktiverat EGNOS i inställningarna då? Normalt så visar min 60CSx ofyllda staplar när den inte har riktigt full kontakt med satteliterna. De blir fyllda med färg (olika färg för olika satteliter) när det är full kontakt (och olika höjd beroende på signalstyrkan) och det blir ett litet "D" nere i botten på varje stapel som sen får in EGNOS. Inget D inget EGNOS mottaget. Borde väl vara ungefär lika på en Oregon.

Annars är väl världens minst lästa bok ett bra tips, bruksanvisningen....

Tony-Avesta

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Jodå, Waas är allt på, annars letar den inte ens efter de satteliterna. Tyvärr är bruksanvisningen VÄLDIGT ytlig, om WAAS nämns bara hur man slår på funktionen, vill man veta mer så hänvisas man till en generell text på Garmins hemsida.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips