Vuogga-Nasafjäll-Laisstugan-Vuogga

Hej!
Har tänkt vandra så som det står i rubriken :)
Någon som nyligt gått denna sträcka? Jag har hittat några, på utsidan, som varit i dessa trakter men det var 4-6 år sedan.
Tips på "måste se ställen"? Fisketips?
Målet är att gå till Silvergruvans ruiner och att hinna fiska efter vägen.
Tältplats och tillgång till vatten så nära gruvruinen som möjligt?

Har bara gått mellan E95 och Laisstugan på den sträckan. Fint o lättgånget. Bron över Dadtjajåhka är lite knepig o hitta, men jokken kan också vadas. Det går att ordna båtskjuts från campingen över Sädvvajaure, men stigen är annars lätt att följa.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Området ingår i Arjeplogskortet. Här har du fiskekarta: http://www.lansstyrelsen.se/norrbot...r och natur/Fiske/Arjeplogbilagan_2013_sv.pdf

Jag har vandrat Nasafjäll och fiskat men fick ingenting innan jag kom ner till Ruonejåkkå. Verdejaure är undantagsvatten. Flugfiskar du finns Smuolejåkka på vägen. Tältplatser är inte svårt att finna. Däremot fick jag info om att vattnet precis kring gruvan fortfarande är förorenat efter gruvdriften. Bättre tälta en bit ifrån och ta en dagstur till gruvan, eller tälta uppströms.

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips