Vulcan i skärgård.

Jag har haft förmånen ett testa Vulcan i både försvarets form och i civil standard. Jag har använt säcken mest i skärgårdsmiljö med mycket släp och dragande i och ur båtar och på klippor. Förutom att säcken upplevs som stor (bra och ibland dåligt) är den en hållbar rackare. Det jag inte tycker är något vidare är spännerna för att fästa utrustning på säcken. De har en tendens att glida upp hela tiden. Enkelt löst genom att byta dessa mot gamla hederliga i metall. Den är även inte helt vattentät, klarar normala regn men när det blåser upp ordentligt och det regnar från alla håll så läcker den.
Annars är det en toppensäck som håller för de mesta och flesta äventyr.

visst

Håller med.. Skall man ha en slitvarg så e Vulcanen ett bra val. Funderar dock på en mindre och lättare rygga.. Har en tendens att fylla de 100literna varken det behövs eller inte... Man har börjat fundera en del när man läst om UL-packning, det känns korkat att bära mer än nödvändigt..

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Även om man kör lättvikt så kräver ju till exempel en åttadagarsvandring en hel del packning.
Om man som jag kör med Vulcan utan fickor så går hela skiten ner i säcken - inte en enda pryl behöver sitta på utsidan. Själv brukar jag sätta liggunderlaget på utsidan så att man snabbt kommer åt, men min polare trycker ner hela skiten i säcken:
8 dagars käk, tält (Nammatj 3), sovsäck (dun, lättvikt), liggunderlag, kök.

Jag brukar använda min Vulcan även på helgresor - den komprimeras rätt fint. I och för sig bär man med sig nåt kilo ryggsäcksväv för mycket - men det kan jag leva med.

Vad gäller vattentäthet så är ju inga ryggor det (förutom nån VauDe-modell och säckar med innersäck).
I och för sig har yttertyget en förmåga att suga åt sig en del vätska, men så länge det är nylon så kommer man inte undan det.

Skulle jag köpa ny säck idag skulle det nog bli en Berghaus Atlas som har en del mer praktiska lösningar, men i övrigt är samma säck.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips