Vit dovhjort skådad i östergötland.

Det var i måndags då jag cyklade på en mindre och bommad grusväg på min mountainbike. Helt plötsligt brakar det till i skogen och jag får för hundraelfte gången bromsa in för en flock hjortar som korsar vägen framför mig.

Helt plötsligt bara 20 meter framför mig i fri sikt ser jag en helvit hjort som allt för hastigt rusar in i skogen på andra sidan. Jag kastar mig av cykeln sliter fram kameran och sätter efter i hopp om att kunna följa flocken och så småningom ta en bild. Efter 45 min ger jag upp då jag inte hört dem på över 20 min.

Vill inte avslöja riktigt var mer än att det var mellan någonstans mellan rimforsa och brokind.

Är det någon mer som sett den?

Hur pass vanligt är det?

Funderar på att låna en systemkamera och göra ett ordentligt försök på att fånga den på bild, nu var klockan för mycket och jag skulle hela vägen hem till Norrköping.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Vi har en vit som springer runt här hemma (Skåne) också. Jag ser den rätt ofta på lite olika håll, möjligen är det flera olika jag stöter på.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips