Vit dovhjort skådad i östergötland.

Det var i måndags då jag cyklade på en mindre och bommad grusväg på min mountainbike. Helt plötsligt brakar det till i skogen och jag får för hundraelfte gången bromsa in för en flock hjortar som korsar vägen framför mig.

Helt plötsligt bara 20 meter framför mig i fri sikt ser jag en helvit hjort som allt för hastigt rusar in i skogen på andra sidan. Jag kastar mig av cykeln sliter fram kameran och sätter efter i hopp om att kunna följa flocken och så småningom ta en bild. Efter 45 min ger jag upp då jag inte hört dem på över 20 min.

Vill inte avslöja riktigt var mer än att det var mellan någonstans mellan rimforsa och brokind.

Är det någon mer som sett den?

Hur pass vanligt är det?

Funderar på att låna en systemkamera och göra ett ordentligt försök på att fånga den på bild, nu var klockan för mycket och jag skulle hela vägen hem till Norrköping.
 
Vi har en vit som springer runt här hemma (Skåne) också. Jag ser den rätt ofta på lite olika håll, möjligen är det flera olika jag stöter på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hassex Vit uggla?? Vilda djur 8
Osterberg ekorre med vit svanstipp Vilda djur 2
FreddeA Vilken fågel? En vit uggla? Vilda djur 14
dansa liten vesla vit på bröstet.. Vilda djur 3
Niklas L Svart dovhjort??? Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.