Visum Ryssland

Planerar en cykeltur Helsingfors, St petersburg, runt Finska viken, genom Estland, Lettland och Litauen och vidare hem till Sverige. Det innebär att jag kommer att färdas genom ryskt territorium ett tiotal dagar.När jag tittar på visumregler för Ryssland visar det sig att man tydligen måste visa kvitto på bokning och betalning längs vägen. Det tar bort en del av spontaniteten i resan. Finns det ingen möjlighet att fritt färdas, eller måste jag kanske börja min resa i Tallin
 
Nja det som galler i Ryssland ar val att Du maste registrera Din ankomst hos polisen inom 3 arbetsdagar (ej lor och son). Det fixas normalt av hotellen och det ska racka med en natt. Sa se till att bo pa ett hotell nagon av de forsta natterna. Sedan ar det bara att hoja vidare.
//M.
 
Det var värre förr..

Sedan mars 2011 har du till och med sju kontorsdagar på dig att registrera visumet efter ankomst. Och många hotell går med på att bara stämpla visumet åt dig till en billigare kostnad, om du vill spara pengar genom att inte bo där. Alternativt kan godtycklig rysk medborgare hjälpa dig regga det på sin lokala polisstation eller postkontor, men det kan ta lite tid att ta sig igenom all pappersbyråkrati då. Här står nog allt du behöver veta!

http://www.waytorussia.net/Travel/VisaSupport.html

Trevlig tur!
Jonas
 
Kartor

Tack mina vänner för klargörande svar Har hittat bra kartor över Finland och de Baltiska staterna, skala 1:400 000 men letar efter motsvarande i Ryssland. Från Finsk-Ryska gränsen till Rysk-estniska gränsen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.