Visum Iran, Saudiarabien, Indien och Bangladesh

Hej,

Jag ska snart ge mig ut på en långcykling till Indien. Vi kommer ta vägen genom Turkiet, Iran --> båt till Dubai --> båt till Indien och därifrån till Bangladesh. Vi kommer inte kunna söka visum till länderna i förväg då visumet börjar gälla från utfärdandedagen och endast 3 eller 6 månader framåt och kommer därför bli tvugna att söka på vägen. Vi tänker oss söka visum till Iran, Indien och saudiarabien i Turkiet och har hört att det är möjligt att söka visumet i Ankara för att sedan hämta upp det på ett konsulat i östra turkiet. Är det någon som har erfaranhet av detta eller hur har ni gjort för att söka visum till dessa länder när ni vart ute och cyklat? Och viktigast! har ni någon aning om hur lång tid det kan ta att få visumet och om det kan bli något extra krångel när man söker visum utomlands?
 
Glöm Saudi - ni får inte visum dit. (Om ni inte vill åka på någon svindyr gruppresa utan era cyklar).

Vilken båt är det ni ska ta från Dubai till Indien?

Jag har hört att det smidigaste sättet att få Iranvisum numera är att ansöka online och sen plocka upp det i Trabzon i Turkiet. Några mer exakta detaljer har jag tyvärr inte, men vet att det är flera svenska cyklister på G just nu.
 
Hej,

Jag har precis ansökt om visa till Iran mha en resebyrå som fixar ett LOI. Om allt går väl hämtar jag visat i Trabzon. LOI-proceduren ska ta ungefär två veckor och sen kan det tillkomma några dagar för själva visumansökan. Det går dock bra att försöka utan LOI. En annan svensk cyklist hade någon månad tidigare fått det utan LOI i Trabzon utan problem och bara med någon dags väntan.

Lycka till!
 
Cykla in i Oman istället för Saudiarabien, som ni ju inte får visum till. Oman är väldigt trevligt och har en riktigt läcker natur. Dessutom med mycket fina, kostnadsfria campingplatser. :)

Kanske går det en båt till Indien från Muscat också, eller från Salalah, så att ni slipper cykla tillbaka till UAE?
 
Hej. Genomforde precis en cykling till dubai och tog darefter flyget till Indien sa har mycket information om rutten.

Vad jag har fortstatt gar det inga batar som tar passagerare till Indien. Tror att problemet ligger i att indien inte tar in utlanningar med turistvisum som kommer med bat. Detta kan ga att losa men rakna i sa fall med extremt mycket indisk byrakrati och tillstand. Har haft kontakt med folk som under en manad gjorde fruktlosa forsok att via Oman och UAE ta sig till Indien med bat.

Vad galler det indiska visumet sa tar det ganska lang tid att fa i utlandet da de behover en forsakran fran svenska ambassaden att ni far aka till indien (jag vet mycket luddigt men detta ar vad som drabbade mig i Dubai). Mitt visum tog 17 dagar att fa i dubai.

Angaende visum till Iran sa ar det absolut lattast att anvanda en researrangor som fixar ett tillstand fran det iranska utrikesdepartementet och sedan ar det (som nagon annan anmarkte) bara att hamta sitt visum pa ambassaden eller konsulatet. Jag har dock traffat personer som blivit nekade visum (inte svenskar) av diverse sjal. T ex en tjej som var underkladesmodell i sitt hemland vilket iran upptackte efter anvandning av internet. Processen kan ta langre tid an 2 veckor da manga av researrangorerna som fixar "inbjudan" jobbar langsamt. Tror att mitt iranska visum totalt tog nastan 2 manader att fa fran det att vi kontaktade researrangoren nar vi var i Bulgarien tills vi hamtade ut visumet i Istanbul.

Konsulatet i Trabzon har gett ut visum till turister utan en inbjudan fran iranska utrikesdepartementet pa 2! dagar, men de sags vara nyckfulla. Folk har blivit nekade pa mycket losa grunder. Jag skulle rekomendera att soka via en researrangor.

Om ni bestammer er for att aka genom pakistan maste ni ansoka om Visumet i Stockholm (nya regler sedan maj 2010). Detta galler ocksa bara 6 manader men man kan eventuellt forlanga det nar man har visumet. Vet att manga ar radda for pakistan men for min del kanns risken att bli pakord av vardslosa bilister mycket storre an att drabbas av knappgokar i pakistan. Traffade en inspirerande tjej i Istanbul som cyklar sjalv genom pakistan, inga problem. Hon har ocksa bra information pa sin hemsida:

http://thatemilychappell.com/

Hor garna av er for mer tips eller information. linus.karlsson@mail.com

Lycka till!
 
Sökte visum till Iran för kanske en månad sen via ambassaden i Stockholm. Skrev ut papper från deras hemsida och postade in. Tog ca 2 veckor innan jag fick visumet. Kostade 520 spänn.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.