Visum-ansökan

Jag sitter och drar ihop ett mail till diverse länders ambassader här nu. Tanken är att förvarna att jag kommer att cykla igenom deras land inom en inte allt för lång framtid.

Det är ju svårt att säga exakta datum för in- och -utträde i landet, vilket jag förklarat. Men det är följt utav en uppskattning till när de kan sätta på kaffet :)

Vet inte om det finns en bättre metod för att beräkna avstånd till andra länder, men jag använder Google Earth och den linjal-funktionen som finns där. Sen lägger jag på lite extra mil för att vägarna är ju lite krokigare än linjaler vill jag minnas :)

Kom då fram till att det är kanske 250mil till Turkiet?

Har ju egentligen tänkt höra om det går för sig att skaffa visum vid gränsen till Iran etc, eller om jag ska skicka in en preliminär ansökan eller något sådant för att slippa att sitta vid gränsen och kasta sten på träd i två månader.

Men vem skall jag skicka detta mailet till är min fråga, landets ambassad här i Sverige eller Sveriges ambassad i landet? :)

Borde funka att skriva på svenska antar jag?
 
Det finns ju en fkn som beräknar avstånd i google maps, klicka på anvisningar så får du skriva in olika destinationer. Funkar bra i Sverige och Norge iaf.

Jag skulle anta att det inte funkar att maila till en ambassad. Till ryska ambassaden i Sthlm och ryska konsulatet i Göteborg fungerar det iaf inte ens att ringa på deras telefontid. Jag försökte i två veckor förra sommaren när jag ville åka dit. Nån gång kom jag fram till en person som på knagglig engelska försökte förklara för mig att jag skulle ringa en annan gång, och sen la på. Det var det enda svaret jag någonsin fick.

Det är säkert skillnad med andra ambassader, men maila, det skulle inte jag våga.
 
Det är en god ide att ha två pass om du ska korsa ett antal gränser. Du har rätt att inneha t vå pass om du har ett ordentligt motiv, knåpa bara ihop ett bra brev och knalla in till polisen. Mer information får du hos det poliskontor som utfärdar passen.

/Anders F
 
Det är en god ide att ha två pass om du ska korsa ett antal gränser. Du har rätt att inneha t vå pass om du har ett ordentligt motiv, knåpa bara ihop ett bra brev och knalla in till polisen. Mer information får du hos det poliskontor som utfärdar passen.

/Anders F

Motivet för två pass bland affärsresenärer är att man reser på det ena passet medan det andra är inskickat för visumansökan för nästa resa under tiden.
Det finns också företag som bistår med visumansökningar men deras prislista riktar sig nog mer mot företagsresenärer, t ex cometconsular har jag använt med nöje (mycket snabba och smidiga men inte helt gratis) då jag rest i tjänsten.
I många lädner får man ju månadsvisum (eller multientry för längre perioder) men ett första och sista giltighetsdatum. Och i somliga andra länder kan du köpa visum vid inresa (i alla fall på flygplats) men då ofta dyrare än via hemma-ambassaden.

/Patrik
 
visum till Iran

hej

Visum till Iran söker du bäst i Sverige. Att få vid gränsen tror jag är svårt. Du kan få 1 månads visum som gäller inom 3 månader. Dvs när du kommer dit börjar din månadsperiod att gälla. Så det räcker om du kan pricka in ankomst inom 3 månader.

Jag har jobbat i Teheran och cyklat en hel del i stadens närhet under helgerna.
Trafiken är sanslös men det är den på många ställen i världen. Människorna är oerhört trevliga. Du kan räkna med att de tar hand om dig när du kommer cyklande i landet.
lycka till
 
hej

Visum till Iran söker du bäst i Sverige. Att få vid gränsen tror jag är svårt. Du kan få 1 månads visum som gäller inom 3 månader. Dvs när du kommer dit börjar din månadsperiod att gälla. Så det räcker om du kan pricka in ankomst inom 3 månader.

Jag har jobbat i Teheran och cyklat en hel del i stadens närhet under helgerna.
Trafiken är sanslös men det är den på många ställen i världen. Människorna är oerhört trevliga. Du kan räkna med att de tar hand om dig när du kommer cyklande i landet.
lycka till

Jag har besökt Tehran en gång nyligen och köpte då visum på flygplatsen utan större besvär än att hitta rätt två köer att stå i, cirka 1 timmes försenad sömn totalt. Mitt "letter of invitation" tittade förste tullmannen på i cirka 1 sekund och slängde det sedan i papperskorgen. Minns inte om det var 50€ eller 50US$ det kostade och gällde en månad.
Kan också instämma i att de Iranier jag träffade var väldigt öppna och trevliga och staden kändes trygg även på sena kvällen, i alla fall där jag rörde mig: hotelomgivning och en marknad/shoppingområde.

/Patrik
 
Hur man får visum varierar mellan olika länder. Att söka alla visum från Sverige känns som en omöjlighet så det du kan börja med är att kolla vilka länder som kräver visum och var de har ambassader.
Räkna med det tar tid att få ett visum så försök att planerar i förväg och även kolla upp om länderna kräver inbjudningar eller dyligt. Ibland går det att söka ett visum på en ambassad och sedan plocka upp det en vecka senare på en annan ambassad i en annan stad. Det går att göra så för Iran. Sök visum till Iran i Ankara och sedan plocka upp visumet en vecka senare på deras konsulat i östra Turkiet eller på ambassaden i Yerevan/Armenien om du även vill cykla i Kaukasus. Jag har plockat upp iranska visum i Stockholm, Georgien och Armenien.

Lycka till

/Stellan
 
Fast med ett bindestreck så är det också rättstavat ;)
Så länge man inte "sär skriver" så är det ok.

/Peter
Messersmitter

Nej-nej-nej.

Inte i detta fallet, då ska ordet stå på 2 rader.

Jag mår dåligt när ser ord som är särskrivna å de grövsta, bindestreck eller ej.

Kanel bullar
Sol stol
Binde streck
Cykel hjälm

Jag får sluta innan jag lägger en pizza på golv-mattan.

Stifflern
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.