Vista och tiden

Min Vista har av och till egenheten att självsvådligt ändra inställningen på tidszonen. Efter diverse dividerande med Garmin bad de mig skicka tillbaks den för kontroll, men innan jag gjorde det, provade jag att ladda ner en backup av mina waypoints, rutter och spår i en annan Vista. Den blev precis lika knäpp!

Problemet försvinner när jag raderar den aktuella färdvägsloggen, men verkar komma tillbaka när den blir full igen (mätaren på 99% (varför i all världen visar den inte 100% när det är fullt??)).

Har någon annan detta problem? Har ni kollat tidszonsinställningen? "Paris" passar ju oss bra, men min hoppar tillbaka till "Almaty", i Kazakhstan, titt och tätt.

Garmin har nu fått min backupfil sig tillsänt, så får vi se vad de kan hitta på med den.

Anders

Hej

Min Vista har även den "bytt" tidszon, till vilken kommer jag inte ihåg, men det har hänt flera gånger.

Det är sällan jag tömmer loggen, så jag vet inte om det är så för mig.

Jag tror att jag har 2.24, ialla fall någon äldre.

MVH
Ö

Klaga!

Klaga hos Garmin då, på http://www.garmin.com/contactUs/techSupport.html
De verkar tro att det bara är min Vista som bär sig åt så, trots att jag bombarderat dem med klagomail. Detta påverkar nämligen inte bara visningen av tiden, utan även höjdloggningen får fnatt, när tid och datum som ska registreras i färdvägsloggen, som ligger till grund för höjdprofilen, inte är korrekta.

Anders

Tömma loggen?

Det verkar ju som om man har som vana att alltid tömma loggen innan man går ut, då händer detta sällan, eftersom det ska till en ganska bra resa för att fylla loggen i en Vista. Åtminstone om man kör i automatikläget, med normal upplösning.

Hur brukar ni göra? Tömmer ni loggen innan ni ger er iväg, eller låter ni den bara fylla på det gamla som finns i minnet?

Garmin instämmer

Även från Garmin har jag nu hört, att detta är ett fel i Vistans firmware. Om spårloggen är full, och man antingen slår av eller på GPSmottagaren, eller laddar ner en karta, kan tidszonen spåra ur.

Den kommer rätt igen nästa gång strömmen varit av och man startar om mottagaren.

Så om du raderar ofta, eller aldrig slår från mottagaren, eller aldrig laddar kartor, märker du nog inte den här buggen.

Min Vista visade helt plötsligt fel tid och vid kontroll stod den också inställd på Almaty ?? Så du är inte ensam om problemet
//Harry

Tack för det

Det värmer alltid en stackars olycklig själ, att veta att man inte sitter ensam i dyngan.

Det har blivit alldeles tyst hos Garmins programmerare, som först verkade tro att det var hjärnspöken. Men de har kunnat återskapa felet där också.

Suddar du den aktiva trackloggen, händer det inte förrän den blir full igen.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips