Vista 2.28 firmware

Är det någon mer som provat senaste firmwaren?

En av nyheterna är någon form av visning av riktningen till nästa waypoint i rutten. "Enhanced compass pointer functionality while navigating a route. It now indicates the direction of the turn to the next point in the route in addition to the direction to the current point (when within 15 seconds of the current point)."

Försökte kolla detta, men jag märkte ingenting. Körde mot waypoint och tid och avstånd minskade. Inom 15sek från waypoint skulle det hända något trodde jag! Jag såg dock ingenting förrän jag passerade waypointen och den nya riktningen dök upp. Är det någon som listat ut var och hur man får upp infon?

/Lod
 
Automatiskt

Det fungerar per automatik.

Då måste ha bäringspekaren framme, inte kurspekaren.

Problemet kanske var att du inte passerade den waypoint som du var på väg till ordentligt, utan redan när du fortfarande var mer än 15 sekunder från din waypoint, hade du passerat linjen där Vistan bytte till nästa waypoint? Om så var fallet, blir det ingen krokig pil, utan direkt över till riktningen längs nästa ben i rutten.

Annars blir pilen sådan, att bakre delen visar mot den aktuella waypointen, medan främre delen pekar mot nästa. Så här, om vi antar att det blir en högersväng härnäst:
---->
|
|
|

Ungefär, det är inte så lätt med bara teckengrafik!

Det går också att blockera den automatiska övergången till nästa waypoint numera, om man vill.

Anders
 
Aha!!

Eftersom jag använder Vistan i båten använder jag ju alltid kurspekaren, för att få indikeringen som visar vilken sida om kurslinjen jag ligger.

Har du något tips om hur man kan få samma info med bäringspekaren. Jag brukar ha "Ur Kurs"-infon framme också, fast den talar bara om hur långt jag är från kurslinjen, inte på vilken sida.

I båten är det bäst med en display som visar hur jag ligger i förhållandfe till kurslinjen, eftersom mina rutter oftast är lagda så att man går rätt i farleder eller passager.

Det bästa hade varit en Highway-vy, men det verkar inte Garmin tycka :-(

/Lod
 
Gir

Finns ett fält som heter "Gir". Den visar hur många grader man ska svänga för att komma in på kursen, samt åt vilket håll. Kan kombineras med "Ur kurs". Men sedan finns det ju inte fler fält kvar, under kompassen.

Ett alternativ kan vara att köra med kurspekaren, och ha "Pekare" i ett av fälten.

Ska man få highway view, verkar det behövas att man köper en annan modell.

Anders
 
OK Tack för tips

Tja Vistan blir faktiskt bättre och bättre för varje ny firmware.
När det gäller "Highway View" så lär det ha publicerats bilder på Vista med just Highway View synlig i displayen, innan den lanserades. Tydligen fanns det med i utvecklingsfasen.

Nåja... Jag har en gammal GPS 126 också, fast Vistan är roligare.
/Lod
 
Pekarfält

Jag har inte hunnit prova ännu, men hur bär sig den pekare, som man kan få som en pil i ett datafält, åt nu? Med version 2.28, menar jag? Pekar den på nuvarande waypoint in i det sista, eller pekar den på nästa, femton sekunder i förväg? Eller snurrar den som ett rouletthjul?
Den lär ju vara för liten för att det ska vara meningsfullt att knäcka den på mitten, som de gör med bäringspekaren i kompassen.

Jag har också sett den där bilden med en eTrex med highway view på. Jag läste någonstans att det var något tidigt reklammaterial som Garmin hade skickat ut. Nu försökte de (Garmin) få den som hade bilden på sin sida att ta bort den, man det ville han tydligen inte. Han tyckte väl att det var kul att driva med Garmin lite, kan man anta.

Anders
 
Pekarfält som tidigare

Pekarfältet är ingen lösning. Om man kör med den nya, tvådelade bäringspekaren i kompassen, och dessutom har en pekare framme i ett informationsfält (tårta på tårta, så att säga), visar det sig att pekaren i fältet följer "svansen" på bäringspekaren. Den lilla pilen pekar med andra ord på den punkt man är på väg till, inte mot nästa.

Läge för Garmin att tillverka en pekare, som man kan lägga i ett av informationsfälten, där denna pekare exempelvis blir grå och pekar mot nästa position, när det är 15 sekunder kvar.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
ekis Ny Firmware till Garmin Legend (och Vista) Navigering 3
goranwi 2.29b firmware till Vista Navigering 1
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mannhem GPS Garmin Vista HCx Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
rengman garmin etrax vista hcx - går av sig själv Navigering 5
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
pby Kraftigt underskattande trippmätare i Vista HCX Navigering 16
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
Diddip eTrex Legend vs eTrex Vista Navigering 23
Radmanso Strulig etrex Vista hcx Navigering 0
thureb Batterispar på Vista HCx? Navigering 33
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Jorden runt Nybliven Vista HCX-ägare Navigering 10
holsson Garmin Vista HCX Navigering 3
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
mahas Vista Hcx Navigering 1
thureb Val av minneskortstorlek Vista HCX Navigering 10
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
Brune eTtrex Legend HCX och Vista HCX nu i Sverige Navigering 8
pallo vista hcx Navigering 0
myggis manual etrex vista cx Navigering 12
AWG Etrex Vista CX manual Navigering 3
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
olhe Running OziExplorer with Windows Vista Navigering 5
chyfer färg problem garmin vista cx Navigering 3
EP Waypoint minne fullt i Vista C? Navigering 8
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
kr-val Inmatning av åäö för waypoints i Vista Cx Navigering 2
erapcla Krånglande disply på eTrex Vista Navigering 4
Jonas.O USB/RS32 interface Garmin Vista? Navigering 8
wisher Vista C vs gpsmap 60CS? Navigering 18
sotter eTrex Vista C och ÅÄÖ Navigering 4
salgo60 Transfer tracks Vista -> Mapsource via seriell kabel Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.