Vintertur vid Sylarna

I början av april ska jag turskida sträckan Storulvån - Gåsen - Sylarna - Blåhammaren - Storulvån. En fyradagarstur med ca 15-20 km per dag. Minst två tältnätter i snön och möjligen boende på Blåhammaren sista natten.

Någon som har skidturat denna sträcka tidigare och som har några reflektioner eller tips?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
I början av april ska jag turskida sträckan Storulvån - Gåsen - Sylarna - Blåhammaren - Storulvån.

Någon som har skidturat denna sträcka tidigare och som har några reflektioner eller tips?

Det är en fin tur. Det har blivit något av en tradition för oss att ta någon vecka i detta område i början av april varje år. Visst är det många som åker den klassiska "jämtlands-triangeln" men det känns inte särskilt trångt och vissa dagar ser man knappt någon annan utan vid fjällstationerna.

Du nämnder att ni har tänkt er två tältnätter Kommer ni att hålla det öppet var nig kommer att tälta och var ni kommer att sova inomhus, beroende på vädret? I mitt tycke så är Gåsen helt klart det mysigaste stället att sova på om ni ska välja. Sylarna är välordnat men känns nästan lite väl stor och hotellikt. Inget fel i det, och det är lite charmigt med de olika karaktörerna på dessa ställen.

Om ni avslutar med en övernattning i eller i närheten av Blåhammaren (jag antar att Storulvån bara är en start- och målpunkt med in och utresa) så missa inte deras trerättersmiddag. Suveränt god och en utomordentligt trevlig avslutning på några dagar på tur.

I övrigt är det välmarkerat och inga svårigheter. Så sent på året kan det ibland vara isigt och renblåst på lössnö i dessa fjäll vilket gör att stighudar och slipade stålkanter är guld värt.

God tur ... vi kanske ses!

Det här är klassiska marker för turskidåkning. Vi är ett gäng som brukar åka olika varianter av Blåhammaren-Sylarna-Helags-Gåsen i början av april varje år. Lite bilder finns på:
http://www3.utsidan.se/aventyrarna/genomfort2007a/index.html
Vi bor i stugorna och har (relativt) lätta packningar (man får vara försiktig med att säga att man har lätt packning här på Utsidan :)), badar bastu där det går och handlar mat allteftersom. Om ni ska tälta blir ju en fråga varför ni ska åka just mellan stugorna?

Några reflektioner då:
Gåsen är den stuga jag gillar bäst av dessa, speciellt den gamla stugan. Blåhammaren är mycket charmig också. Sylarna känns lite kommunal i stuket och kan vara väldigt full på helgnätter (liksom Blåhammaren). Helags kallas numera fjällstation och serverar måltider. Sist jag var där hade de totalt underdimensionerat maten så var var ett gäng hungriga skidåkare som gick från middan.

Ät i Storulvån innan ni åker ner till tåget, på tåget är maten kass.

men som sagt, det är en klassik tur och ni får det säkert bra!

Jag har inte gjort just den turen som sådan i ett svep, men däremot alla delsträckor vid olika tillfällen. För detaljerad information om detta (och en hel massa bilder), se:

Jämtlandstriangeln
Helags
Sylarna Runt

Gåsen är även min favorit; det är en svårslagen plats och själva fjällknulen i sig bjuder på en högst behaglig topptur med vidunderlig utsikt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips