Vintertur i Rogen

Är det någon som provat att åkt på tur på Rogen under vintertid?

Ska ta med tjejen på hennes första vintertur och tycker Rogen vore perfekt att börja med då det inte har så höga toppar och skogens trygga famn.

Någon som har några bra tips på turer för c:a 5 dagar med korta dagsetapper eller kanske ett basläger med kortare dagsturer...

Du kanske

har sett den här tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55797 där jag lagt in en färdberättelse.

Det går att göra rundturer i Rogenområdet t ex genom att utnyttja logi i STF-stugor och även norska stugor och turiststationen Svukuriset se karta http://www.svenskaturistforeningen....a/Grovelsjon--Rogen/Rogen-Nature-Reserve/Map/

Framförallt lördagar och söndagar är det mycket och störande skotertrafik på stråket Hävlingen Rogenstugan men väster om leden på Rogen råder skoterförbud. Även skoterförbud kring Skedbrostugan liksom naturligtvis även i Norge.

Har ni mycket tur kanske ni till och med kan få se myskoxar. Var en artikel i Turist av Cenneth Sparby om skidåkning i området för något år sedan om jag minns rätt. Läs också gärna boken Okända fjäll.

Thure

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Vålådalen

Hej
Jag skulle rekomendera Vålådalen istället 13-14 km /dag mellan stugorna. om man har 5 dagar blir det över till en topptur också. Tåg till Undersåker och sedan buss en bil. Åkningen är i skogsterräng.

MVH Jocke som precis kommit hem därifrån

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips