Vindskydd?

Vad har man för vidskydd till tex: Primus Himalaya? Funkar triangia eller finns det någe annat? (kanske har diskuterats förut men ändå)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Om du knäcker benen på köket och klipper upp hålet som spritbrännaren sitter i till första perforeringen(ca 5mm) så sitter det som en smäck i trangias vindskydd. Men som sagt då krävs ett permanent ingrepp på bin brännare.
Folievindskyddet funkar klockrent om man har koll på att inte sätta den för nära brännaren då smälterdet hål. Om du har Easyfuel(gas) kom ihåg att sätta reflektorn ÖVER piezotändaren annars smälter den.
Lycka till

Aluminiumfolie

Ta en stump aluminiumfolie, modell grillfolie, och vik det några gånger så får du ett smidigt vindskydd som lätt kan lindas tex runt bränsleflaskan. Vill du att det skall sitta tajt runt kokkärlen "knäpper"du ihop det med ett gem, modell större.

Prova dej fram till lämplig "tjocklek". Mitt vindskydd tror jag är 8-dubbelt.

Vindskyddet kan också återanvändas till glödbakning av potatis eller annat smaskens.

Lycka till

Bengt

Den främsta anledningen att inte göra trangiavarianten är ju vikten på skiten.. Sedan så kommer man inte ifrån fördelarna med stabilitet och funktion.

Jag använder MSR vindskyddet..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips