Vindskydd med kamin på höglandet?

Jag och min partner har funderat på en/flera övernattningar nu under vintern (dock är det mer höst här just nu) och då kommer även två styck hundkräk i modell större att följa med (just nu är dom kräk eftersom dom tidigare idag rullat sig i bajs). Och eftersom det kan vara smidigt att stänga om sig pga hundarna som gärna ger sig ut på egen tass när dom är lösa, hade det ju även varit trevligt med en kamin att torka sig själv och hundar vid samt få lite värme.

Men var finns sådana vindskydd? Någon som vet? Har försökt googla lite, men hittar inget vettigt. Eller tips andra hundvänliga övernattningsställen på höglandet, Småland. Typ Nässjö, Sävsjö med en radie på 10 mil.

De flesta som är ute och vandrar eller åker skidor tar inte med hund in i vindskydd eller stuga, utan binder hunden ute.

Det är inte vanligt med kaminer i vindskydd i låglandet eftersom de tenderar att stjälas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
De flesta som är ute och vandrar eller åker skidor tar inte med hund in i vindskydd eller stuga, utan binder hunden ute.

Det är inte vanligt med kaminer i vindskydd i låglandet eftersom de tenderar att stjälas

Okej, dock behöver mina komma in där jag/vi är. Dom är alldeles för sällskapliga för att stå bundna utanför, plus att dom är för dåligt pälsade för att inte frysa.

Tråkigt att folk inte kan ge fasen i sånt som inte är deras...

Tyvärr är jag inte insatt i vindskyyd och stugor i Småland. Men i de områden där jag brukar vandra ( främst Stockholms län, men även Södermanlands och Örebro län ) finns det på en del ställen. Ofta hittar man inte info om sånt på nätet - utan det kommer som en överraskning när man väl stöter på dem.

Svänö raststuga norr om Store Mosse nationalpark hade ved och öppen spis när jag vandrade förbi där i våras. Som jag förstod det var det ena huset vandrarhem i STFs regi, det andra gratis, men med enklare standard.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips