Vindsäck på sommarfjället?

Antar att du menar "vart någonstans i naturen..?"

Den hittar jag ingenstans? Har inte påstått det heller..

Svarade bara på den här delen av den nya starten på tråden..

"Den är blå (UN Blue), som beskrivs som en färg som syns bra. Jag tänker att en orange eller röd vindsäck borde synas mycket bättre?"
Några synpunkter på detta och finns det andra modeller som kan vara bra att titta på?"
Jag tror att Jörgen menar "var någonstans" och inte "vart någonstans". Varför skulle han mena det sistnämnda? Jag förstår inte vad du menar.

Och fungerar perfekt i skogslandet, i fjällen gör den mindre nytta annat som tarp. Svenska armen hade tidigare en liknande lösning och efter fjällmarschen under jägarutbildningen med dessa som "tält" insåg jag begränsningen...
Jag tyckte den fungerade förvånansvärt bra under min fjällmarsch, men jag var 19 år och vi hade bra väder så... Så klart väljer jag inte dessa om jag ska vandra idag men men..

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har aldrig haft vindsäck, inte ens på vinter. Blåser det så pass att jag behöver skydd då slår jag upp tält. På rasterna regnkläder är bra vindskydd och sätta sig bakom en sten eller tom ryggsäck funkar. Men jag går inte mellan stugor utan tältar alltid.

Jag tänker mig en vindsäck som säkerhetsutrustning de gånger man inte har tält med sig (t.ex. vid toppturer). Jag ser även att det finns produkter som benämns nödsovsäck, t.ex. Lifesystems thermal bag:

Några synpunkter på detta som nödutrustning sommartid istället för vindsäck?

Jag tänker mig en vindsäck som säkerhetsutrustning de gånger man inte har tält med sig (t.ex. vid toppturer). Jag ser även att det finns produkter som benämns nödsovsäck, t.ex. Lifesystems thermal bag:

Några synpunkter på detta som nödutrustning sommartid istället för vindsäck?
Jag brukar faktiskt, så "lättpackare" jag är, ha med en sådan nödsäck; i varje fall när jag går ensam och ledlöst. Mest för diverse spontana dagsutflykter när jag lämnat tältet i "basläger" för någon toppbestigning e.d. Men också om jag skulle råka ut för tälthaveri en busvädersnatt, eller en skada som gjorde att jag inte kunde få upp tältet (insikten om att detta inte är en alltför teoretisk risk är självupplevd).

I mitt fall råkar det vara denna (ca 100 g), men det finns många snarlika. Numera finns den i en diffusionsöppen version (stor fördel), som bara väger 50 g mer. Dock anger tillverkaren "highly water resistant" om denna, medan de skriver "water proof" om den gamla lufttäta, och jag skulle nog ändå prioriteravattentätheten, om jag måste välja.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips