Vindmojäng

Ni är helt fel ute.
Motvind är positivt. Det ger mer fartkänsla och höjer alltså moralen.
Vidare vet jag inget värre än när man vänt efter att ha paddlat i motvind och då upplever det som vindstilla; ingen fartkänsla, och framförallt så rinner all svett ner i ögonen så att de svider och man kan tvingas släppa paddeln i tafatta försöka att torka sig.

Måttlig vind brukar ha väldigt liten effekt på hastigheten för mig, kanske p g a skälen ovan. Självklart har jag även kunnat notera att rejäl motvind sänker hastigheten/tar på krafterna.

Jag har ett par kamrater som "alltid" jublar över motvind och motvågor - det känns ju som att det går så himla fort när man igen o igen drar igenom vågorna...

Själv är jag aningens mer skeptisk. :) Jag gillar medvind! Helst stark medvind!

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.
Ni är helt fel ute.
Motvind är positivt. Det ger mer fartkänsla och höjer alltså moralen.
Vidare vet jag inget värre än när man vänt efter att ha paddlat i motvind och då upplever det som vindstilla; ingen fartkänsla, och framförallt så rinner all svett ner i ögonen så att de svider och man kan tvingas släppa paddeln i tafatta försöka att torka sig.

Måttlig vind brukar ha väldigt liten effekt på hastigheten för mig, kanske p g a skälen ovan. Självklart har jag även kunnat notera att rejäl motvind sänker hastigheten/tar på krafterna.

Jag är med på detta. Det är galet jobbigt om inte olidligt att paddla i stiltje.
Galen medvind är roligast om det är vågor. Har ni paddlat en stjärnklar natt utan minsta vind?
Det är ganska häftigt prova det.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.