Vilket therm-a-rest?

Vilket therm-a-rest ska man välja för att användas för året runt bruk?
Trail, expedition eller pro lite vad är det skiljer dess åt egentligen, är det någon skillande på hur mycket de isloerar från marken eller är det bar vikten som skiljer dessa åt?

Då det gäller Therm-a-rests produkter är det en rätt så klar trade-off mellan vikt och komfort, med Expedition, Trail och Pro i fallande skala då det gäller vikt. För året-runtbruk i vår del av världen är nog ett Expedition på sin plats.

Therm-a-rest rekommenderar dock att man släpar med sig två liggunderlag under vintern, ett self-inflated och ett cellplast. Min erfarenhet av vinterövernattningar sträcker sig endast till cellplastunderlag och ett vanligt arméunderlag är fullt tillräckligt att dra med sig ned i snökan. Jag tror att dubbelrekommendationer bör förstås i ljuset av den amerikanska stämningsskräcken. En skicklig advokat kan säkert klämma fram åtskilliga miljoner dollar på en förfrusen bakdel.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag skulle kombinera ett luftunderlag (tex Prolite för viktens skull) med ett Z-rest (cell). Då kan man skapa kombinationer för olika aktiviteter, säsonger och viktkrav.

Eftersom åretruntbruket även innefattar sommaren kan man tycka att det är overkill att alltid släpa med sig ett fett expeditionsunderlag. Bättre då att dela upp i två underlag som man sen kombinerar när det är kallt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips