Vilket therm-a-rest?

Vilket therm-a-rest ska man välja för att användas för året runt bruk?
Trail, expedition eller pro lite vad är det skiljer dess åt egentligen, är det någon skillande på hur mycket de isloerar från marken eller är det bar vikten som skiljer dessa åt?

Då det gäller Therm-a-rests produkter är det en rätt så klar trade-off mellan vikt och komfort, med Expedition, Trail och Pro i fallande skala då det gäller vikt. För året-runtbruk i vår del av världen är nog ett Expedition på sin plats.

Therm-a-rest rekommenderar dock att man släpar med sig två liggunderlag under vintern, ett self-inflated och ett cellplast. Min erfarenhet av vinterövernattningar sträcker sig endast till cellplastunderlag och ett vanligt arméunderlag är fullt tillräckligt att dra med sig ned i snökan. Jag tror att dubbelrekommendationer bör förstås i ljuset av den amerikanska stämningsskräcken. En skicklig advokat kan säkert klämma fram åtskilliga miljoner dollar på en förfrusen bakdel.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag skulle kombinera ett luftunderlag (tex Prolite för viktens skull) med ett Z-rest (cell). Då kan man skapa kombinationer för olika aktiviteter, säsonger och viktkrav.

Eftersom åretruntbruket även innefattar sommaren kan man tycka att det är overkill att alltid släpa med sig ett fett expeditionsunderlag. Bättre då att dela upp i två underlag som man sen kombinerar när det är kallt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips