Vilket gaskök?

Hade tänkt köpa en gasbrännare för tex toppbestigningar, dagsturer mm. (Annars använder jag bensinkök typ Whisperlite+XGK, så jag kan vara utan rekommendationer om att i stället köpa den typen av kök ;-)).
Vad jag alltså eftersträvar är extremt låg vikt (<150 g) men ändå hög uteffekt.
Har framförallt tittat på dessa kök:

Kök Effekt Koktid Vikt Piezo Pris
Primus Alpine Micro 2800 W 3 min 101 g Ja 495 kr
MSR PocketRocket N/A 3 min 85 g Nej? 400 kr

Är det någon som har erfarenhet av dessa brännare eller på något sätt kan uttrycka synpunkter ang kvalitet, effekt etc?

Som jag ser det har FickRaketen lite plus eftersom den inte har några plastdelar, har en gummitätning mot flaskan samt att gängan för dysan passar MSR-verktyget.

Å andra sidan så har Primus Alpine Micro piezotändning, något bättre kärlstöd samt är en mer beprövad konstruktion.

Till sist kan jag tillägga att Primus Alpine Titanium (1500 kr) är alldeles för dyr för min smak. Men det finns kanske annat bra, Markill, Coleman eller liknande – någon som vet?

Varför inte ta tillfället och svara på sin egen fråga...
Det blev Alpine Micro, och den verkar det ju vara hyfsat drag i. Uppskattar piezotändningen väldigt mycket. Det enda man kan säga är att man måste dra ventilen ganska hårt för att helt strypa gasflödet (åtminstone på mitt exemplar).

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Primus Alpine Micro

Jag har ett åtta år gammal Primuskök, som liknar mycket Primus Alpine Micro, dock utan Piezotändare. Annars har köket fungerat mycket bra, men om köket faller när det är på gång, tränger sig gasen till ventilen och sänker effekten. Särskilt i vintertid är ventilen ganska besvärligt att rensa. Man behöver en Leathermantool eller motsvarande och en bit tunn ståltråd. Först gör man lös regleringsknoppen och själv brännaren med Leathermantool. Sen putsar man ventilen med ståltråd och en tunn trasa. Alla lilla hålor måste putsas, annars blir det inte bättre.

I alla fall tycker jag mycket om det här lilla köket. Det är lätt, effektivt och driftsäkert.
[Ändrat av h03tmek 2001-05-16 kl 07:03]

Liknande trådar

Svar
8
Visningar
498 K
funio@telia.com (Stefan Löwenthal)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg