Vilken sovsäck i Pyreneerna?

Tjena! Jag har planerat att vandra på gr-10 vandringsspåret i Pyreneerna från juli till Augusti. Jag har fixat det mesta av utrustningen men en sak kvarstår, sovsäck, är det någon som vet vilken temperatur sovsäcken jag ska ha med mig bör klara?

mvh
Ny vandrare

De flesta som går GR10 brukar övernatta på gîtes d'étape eller stugor
(utom kanske i Haute Ariège) och då ställs inga speciella krav på sovsäcken.
Själv har jag på alla mina kontinentala resor en ME med komfort +2 grader
och den har hittills fungerat. Sånt beror väl också på tältets kvalitet. Mitt Akto, som
jag sovit i 325 nätter, är tämligen varmt, minst 5, ofta kanske 7 till 10 grader varmare än omgivningen i tidiga morgontimman. Jag har ett lite kraftigare ME, komfort -3, och skulle tro att
det klarar det allra mesta som kan inträffa under den säsongen.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Sovsäck för sommarbruk

Själv använder jag en sovsäck för sommarbruk, som klarar ner till 0 eller ett par grader. Det räcker långt tycker jag. Men det beror oxå på ditt tält och liggunderlag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips