Vilken ska jag välja?

• Trådstartare per.a.k.bjorklund@swipnet.se (Per Björklund)
  • Start datum

per.a.k.bjorklund@swipnet.se (Per Björklund)

Gäst
Funderar på att köpa en GPS 312 Magellan eller
Garmin 12. Den ska användas inom skogsbruk och tillsammans med en dator.

per@kompis.com (Per)

Gäst
Valet är enkelt

Hej!
Valet är ganska enkelt då det är mycket stor skillnad på Garmin & Magellan. Magellan visar inte alls lika exakt position som Garmin gör och Garmin är mycket mer lättanvändbar samt att den finns på Svenska om du så vill. Tillbehören till Garmin är lättare att få tag på samt att det finns mycket bra PIRAT-grejjer till Garmin till bra pris på www.clover.se
Valet är inte så svårt längre va ?
Garmin rockar !!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Garmin visar ine bättre position

Skitprat att Garmin skulle visa bättre position än Magellan. Snarare tvärtom eftersom Garmins kartdatum för Sverige (RT90) inte är riktigt riktigt rätt (men man kan hålla upp för detta genom att ange de rätta värdena i User Grid har jag hört).

Piratdelar och fler shareware programvaror är däremot korrekt!

Hälsningar

Ola Hellström

bo-gunnar.reit@lm.se (Bo-Gunnar Reit)

Gäst
Jag är inte så säker

Såvida inte Magellan ändrat sig på senare tid, så har man samma systematiska fel som Garmin i omvandlingen från WGS 84 till RT 90. I Magellan går det inte att kringgå detta med hjälp av "user defined grid" vilket det gör i Garmin. Mer info om "user defined grid" finns att hämta på http://swepos.lmv.lm.se/geodesi/GPS/GPStips.htm

Per Brune

Gäst
Ska supporta Kartex

Kartex 3.05 supportar bara Garmin 12, 12XL, 48, II Plus, och Magellan 315/320, Color TRACK. Välj därför någon av dessa modeller om du tänker använda Kartex och vill vara säker på att datorkommunikationen ska fungera.

Skulle jag köpa en ny GPS idag skulle jag välja en Garmin 12XL.

Per Brune

jakob.wiklund@telia.com (Jakob Wiklund)

Gäst
Garmin 12CX

Kartex har även stöd för Garmin 12 CX...

Garmin 12 CX har en tydlig tre färgsskärm och dubbelt så många waypoints som 12XL...

Stand by tiden är utökad till 36h, med diverse batterispar funktioner...

Leta noga innan du bestämmer dig för att köpa GPS mottagaren...

Prisvariatonerna kan variera några hundralappar...
Så tveka inte om du anar att du gör ett fynd..
tag god tid på dig och handla den produkt som du tror mest på!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips