Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vilken PLB?
- Trådstartare Swift
- Start datum
Tack för snabba svar @sachsaren @smux !
Det lutar åt att ta den i ryggsäcken, det där med litiumbatterier kan ju vara kinkigt.
Nu ska jag bara beställa en också...
Som sagt, tack för snabbt svar!
/Andreas
Det lutar åt att ta den i ryggsäcken, det där med litiumbatterier kan ju vara kinkigt.
Nu ska jag bara beställa en också...
Som sagt, tack för snabbt svar!
/Andreas
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Flyga med litiumbatteri?
Här hittar man vad som gäller.
http://www.transportstyrelsen.se/sv...ombord/Batterier-och-batteridrivna-produkter/
Här hittar man vad som gäller.
http://www.transportstyrelsen.se/sv...ombord/Batterier-och-batteridrivna-produkter/
Jag har beställt en Fastfind 220 nu, men eftersom jag är en otålig själ så letade jag upp instruktionsboken på nätet och i den svenska utgåvan står det (s11) att den kan normalt transporteras i handbagaget och "deklareras till flygbolagets personal på samma sätt som en bärbar dator eller videokamera"
Sen att tillverkaren uttrycker sig så är ju inte samma sak som att personalen i säkerhetskontrollen (eller motsvarande) delar den uppfattningen.
/Andreas
Sen att tillverkaren uttrycker sig så är ju inte samma sak som att personalen i säkerhetskontrollen (eller motsvarande) delar den uppfattningen.
/Andreas
Intressant, BTM. Men då uppstår ju genast följdfrågan; hur många Wh har batterierna för respektive PLB?
Min PLB1 har kemin LiMnO2, vilken har energidensiteten 280 Wh/kg (http://en.m.wikipedia.org/wiki/Lithium_battery#Chemistries). Om man antar att batteriet väger 100 g så blir det typ 25 Wh.
Tillverkaren vet!
Det vet tillverkaren, de kan säkert få fram ett produktblad/specifikation att ta med så du slipper diskusjoner mer flygplatspersonalen.
Intressant, BTM. Men då uppstår ju genast följdfrågan; hur många Wh har batterierna för respektive PLB?
Det vet tillverkaren, de kan säkert få fram ett produktblad/specifikation att ta med så du slipper diskusjoner mer flygplatspersonalen.
Q(mAh) = E(Wh) × 1000 / V(V) enligt http://www.rapidtables.com/convert/electric/wh-to-mah.htm
I min ResQlink+ ska det sitta ett 9v LiMnO2 på c:a 1300 mAh, det ger omkring 12 Wh (1300*9/1000), alltså ska det inte vara några problem på flyget.
Här en länk hur man kan byta batteri själv: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?p=22244693
I min ResQlink+ ska det sitta ett 9v LiMnO2 på c:a 1300 mAh, det ger omkring 12 Wh (1300*9/1000), alltså ska det inte vara några problem på flyget.
Här en länk hur man kan byta batteri själv: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?p=22244693
Hej,
Har tittat i dettta forum samt på leverantörers sidor på följande modeller:
- ACR ResQLink+™ PLB
- Ocean Signal rescueME PLB1
Om någon här kan ge information/svar på följande frågor är jag tacksam:
- Hur gör man vid batteribyte för respektive samt vad kostar det (ungefär)?
- Driftstemperatur ner till -20 C (enbart Ocean Signal rescueME PLB1?), hur ser ni på detta vid tex en skidtur?
- Personliog erfarenhet/jämförelse av de två?
Mvh/Rickard
Har tittat i dettta forum samt på leverantörers sidor på följande modeller:
- ACR ResQLink+™ PLB
- Ocean Signal rescueME PLB1
Om någon här kan ge information/svar på följande frågor är jag tacksam:
- Hur gör man vid batteribyte för respektive samt vad kostar det (ungefär)?
- Driftstemperatur ner till -20 C (enbart Ocean Signal rescueME PLB1?), hur ser ni på detta vid tex en skidtur?
- Personliog erfarenhet/jämförelse av de två?
Mvh/Rickard
Äger en PLB1.
Batteribyte vet jag inte, men en nackdel med PLB1 är att man får ha nån slags snodd över locket för att vara säker på att den inte bränner av i fickan. Jag använder gummisnodden som kom i paketet för det.
-20-grejen är väl en av grejerna som är specade i plb-kraven? Att en elektrisk apparat fungerar i 24 h i såpass kallt väder är enligt mig rätt enastående. Det är nog inte någon större skillnad mellan modellerna nedanför den temperaturen, alla borde rimligtvis gå sämre.
Sorry, men har ingen erfarenhet av ResQLink+:en, men i retrospekt så är ju ett sådant säkerhetslock att föredra.
Batteribyte vet jag inte, men en nackdel med PLB1 är att man får ha nån slags snodd över locket för att vara säker på att den inte bränner av i fickan. Jag använder gummisnodden som kom i paketet för det.
-20-grejen är väl en av grejerna som är specade i plb-kraven? Att en elektrisk apparat fungerar i 24 h i såpass kallt väder är enligt mig rätt enastående. Det är nog inte någon större skillnad mellan modellerna nedanför den temperaturen, alla borde rimligtvis gå sämre.
Sorry, men har ingen erfarenhet av ResQLink+:en, men i retrospekt så är ju ett sådant säkerhetslock att föredra.
Har nån erfarenhet av att hyra en PLB?
http://www.sarinfo.se/produkt/hyra-personal-locator-beacon-plb/
http://www.sarinfo.se/produkt/hyra-personal-locator-beacon-plb/
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg