Vilken jacka

Jag behöver en ny jacka och har svår beslutsångest.

Krav:
- Hyfsat vindtät.
- Vattenavvisande nog att klara en stund i lätt regn.
- Bekväm med bara t-shirt under.
- Gärna lätt och litet packmått
- Prydlig nog att ha i civilisationen. Måste finnas i någon diskret färg, svart, grå, marin, mörkgrön etc.
- Tunn, men lite mer rejäl än en löparjacka.
- Sidofickor är ett måste.

Jag ska använda jackan allround. På väg till jobbet, på fjällvandring, på resa etc.
Jag skulle vilja ha ett mellanting mellan två jackor jag har. Den ena är en tunn löparjacka som är väldigt härlig, men är lite för sportig för att passa på jobbet och den klarar inte en droppe regn. Den andra är en billig softshell som är väldigt vindtät och klarar lite regn, men istället svettas man som en galning om man rör sig.

Jag har kollat på lite olika och de jag gillat hittills är Bergans Microlight, Fjällräven High Coast/Abisko hybrid, Haglöfs Boa Hood. Men det är en sak att stå still i ett provrum och en annan att röra sig ute.

Är det någon som har några tips?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Arc'teryx MX gamma hoody. Diskret, skön, lite tjockare och mjukare än en skaljacka, klarar regn, vind, ANDAS! Sidofickor samt bröstfickor. Ser ut som vilken jacka som helst om man inte tittar närgånget. Funkar till det mesta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips