Vilka tvålar löddrar i saltvatten?

Lactadyd

Jag fick lära mig på en långsegling 1988 med begränsad mängd "vanligt vatten", att Lactadyd (flytande tvål) och en tvättlapp av skumplast är en bra kombination. Tvättlappar av papper är mycket sämre i detta sammanhang. Man blöter med tvättlappen med havsvatten och sprutar sedan på Lactadyd och kramar till man får "lödder". Tar sig ett dopp, sedan upp på land/ båten och gnuggar med tvättlappen, sedan tar man ett dopp igen och sköljer bort tvålen. Det hela förutsätter att vattnet är "badbart". Vid vilken temperatur "badbart" inträffar är synnerligen individuellt.
Jag hade inför seglingen i fråga köpt en "saltvattentvål" av numera okänt fabrikat, vad jag dock kommer ihåg är att tvålen var grönaktig, luktade illa och flöt. Just att tvålen flöt hade sin fördel. Blöta tvålar är hala och "halhetsfaktorn" verkar vara proportionellt mot vattendjupet och antal dagar det är kvar tills man får duscha varmt :cool:.

Per Brune rätt nyligen hemkommen efter 4 veckors segling :)
 
Flytande tvål

Av de flytande tvålarna så finns det flera sorter som fungerar i saltvatten (står ofta på förpackningen). Jag har bl.a. använt Sense flytande duschtvål från Apoteket. Det är svårare att göra en fast tvål som löddrar bra i saltvatten och det är väl en bidragande orsak till att det är svårt att hitta sådana numera.
 
Tvål som löddrar i saltvatten

Tvålen Frisk o Skön ska funka i slatvatten, testar denna vecka får se hur det går...
 
Eagle Creek

Eagle Creek's "Any-water travel soap" fungerar bra även i kallt saltvatten. Finns på Naturkompaniet. Går bra att diska och tvätta med också (fick bort några intorkade vinfäckar från en skjorta på senaste resan hur lätt som helst). Dyr. 49:- för 89 ml. Men den är väldigt dryg, några droppar räcker, och den är biologiskt nedbrytbar (nu låter jag som en reklamfilm, sorry).
Dålig kork, så om flaskan kommer ikläm så har man tvål i hela packningen (plastpåse och gummisnodd runt om flaskan är att rekommendera).

/Lars
 
Svensk Sommartvål

"Svensk sommartvål" heter en gulgrön ful tvål. Men den flyter och löddrar i saltvatten. Själv köper jag den på ekströms stormarknad i alingsås.
Mvh
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.