Vilka paddlingskläder används

Jag vill veta vad ni paddlare har på er när ni paddlar. (Har sökta andra trådar men hittade ingen bra). Är på jakt efter nya kläder.

Lämna helst detaljerade uppgifter:

- Plagg?
- Märke?
- Inköpsställe?
- Ca pris?

Samt lite av era tankar kring dessa kläder.

Själv har jag ett par meshbadbyxor från intersport för nån hundring. Duger ganska bra nu på sommaren. Ibland nån vanligt bomullsT-shirt under flytvästen eller möjligen en tunn sportjacka över flytvästen som lätt går att ta av. Ett par ggr har jag haft vanliga bomullslångbyxor också.

Min ekonomi är begränsad och tänker inte punga ut med speciella kajakkläder för flera tusen, men har funderat på om det kan räcka med nått enklare vindställ till hösten. SOC tex? känns inte så bra, men är billigt. Finns olika joggingkläder som inte kostar så mycket har jag sett också. Kan det duga?
 
Senast ändrad:
Beror på...

Framför allt beror det på vilken intensitet man paddlar i, temp på vatten och vind men också beroende på vilken analys man gjort av risker och konsekvenser.
Själv kör jag i kajaken syntetkalsingar och korta tights när det är varmt, kompletterar med en syntettröja när det blir svalare, ett par längre tights och strumpor och vindjacka när det blir kallt och en mössa när det blir riktigt kallt.
Kör jag surfskin när det är kallt byter jag ut vindjacka och långa tights mot en tunn torris av bekvämlighetsskäl.
 
Har dålig koll på exakt vilka kläder som passar vid paddling i olika väderlekar men när det finns så pass goda förutsättningar för att bli blöt så skulle jag aldrig ha bomullskläder på mig.
Om du har tajt budget så kan du kolla in ITAB. Dom har inga kajak specifika kläder men dom har en hel del ull och syntet kläder som säkert kan göra jobbet.
 
Varmt vatten och varm luft : bara flytväst och badbyxor
LIte svalare: Craft snabbtorkade t-shirt - ca 200 kr och badbyxor
ytterligare svalare: kungens m/90 fältskjorta - billig på överskottsbutiker och kankse ullfrottes långkalsonger
stor risk för stänk och regn: Gul paddeljacka ca 1000-1500 med t ex crafttröjan under - byter til neoprenkapell över badbyxor eller snabbtorkade långkalsonger
Om jag vet att jag ska bada : shorty 3mm neopren ca 500 kr på stadium
riktigt kallt och hög risk för bad: Gammal skaldräkt för dykning med neoprenhuva - nypris ~5-10000, begpris några tusen

Benen har det oftast varmt - har liggunderlagsbitar udner hälarna som isoleringoch för mjukhet - det svalaste är ofta om man vid landstigning måste kliva i vatten. På fötterna teva-sandeler modell ä, nypris 600.

/Patrik
 
Normalpaddling:
Vindoverall skulle jag nog tycka blir kallt/prassligt om det blir blött. Jag har använt korta/långa löpartajts på underkroppen. Byt gärna ut bomullskalsing mot syntet/ull. Överkroppen kort/lång funktionströja. Dessa kläder torkar fort och lite blött blir det ofta. Är det blåsigt så kan man ha vindjacka ovanpå, men om de inte är gjorda för paddling så brukar man få vatten i ärmarna vilket är oskönt.
För att hålla värmen bättre vid blöt rollträning så har jag i år köpt reed/chillcheater kortbyxa och t-tröja. Men det är nog inte optimalt om du inte räknar med att bli blöt. Dock torkar dessa fort och man håller värmen bättre än med funktionskläderna.
 
Har mina vanliga motionskläder, shorts, tights och syntetunderställ vid behov. Flytväst sitter alltid på och den är av vanlig seglarmodell eller så lånar jag på klubben som har ett par olika Kunuk-västar.

På händerna har jag Helly Hansen seglarhandskar utan fingertoppar som byts till 5-fingers neopren vid kallare vatten.

Vi dåligt väder åker jackan på som är en Peak UK Semi Long. Det viktigaste för mig är täta ärmmuddar för annars får jag in vatten i ärmarna (sk supergäddhäng...). Pundet står mycket lågt nu så engelskka prylar liggar bra till!

Paddlar oftast utan huvudbonad men först en vanligt tunn toppluva och sen en tunn neoprenmössa från Peak UK.

Så länge det är varmt i vattnet paddlar jag i vanliga sportstrumpor och när det är kallt så åker det på ett par neoprensockor ovanpå. Då åker också ett par neoprenbyxor på.

Kapell använder jag bara när det blåser mycket (vågor) annars så fungerar min Commander type-S utan kapell.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.