I vilka situationer?

Någon ställde frågan hur ofta man går runt med kajaken. Jag funderar på en 'underfråga' till den ursprungliga. I vilka situationer går man främst runt? Ofta sägs det att närapå hur bra man än är på en eskimosväng så kan man inte förlita sig på den i en verklig situation eftersom det då blåser små kanelbullar och går 85 meter höga vågor. Men är det verkligen så?

Min teori är att om det är så jävligt väder går man inte ut, och är man ändå ute och överraskas eller hamnar i det på något sätt så är man riktigt ordentligt på helspänn och minskar därmed risken för att gå runt. Går runt gör man istället när man är ouppmärksam och sitter och fipplar med något annat, typ mumsar i sig några singoalla, byter tröja eller spanar i kikaren. Sådana saker gör man främst när man känner sig säker i sadeln och inte tror att det är någon fara för att gå runt, alltså när det är fint väder och bra förhållanden. Slutsatsen skulle alltså vara att man oftast går runt när man minst anar det, när det är fint väder och när det alltså kan fungera att ta sig upp igen med till exempel en eskimosväng.

Är jag ute och cyklar? Ni som gått runt, om ni skulle bedöma förhållandena vid runtgåningen, var det bra eller dåliga förhållanden?

Själv har jag bara gått runt ofrivilligt när jag skulle kliva i kajaken vid en bassängövning i ett badhus. Förhållanden måste bedömas som goda; det blåste inget, vattnet var 28 grader varmt, vågorna var c:a 5 cm höga och orsakades av lekande småbarn, jag var förberedd på att bada och hade flottör monterad på paddeln.

Kalle
 
april, stark medsjö och vind

Jag gick runt för flera år sedan, med en lånad inte särskilt passande kajak. Det var stark medvind, och vågor som byggts upp under flera dagar. Lite överdrivet kan man beskriva: kajaken hängde ömsom på vågor så att man inte nådde ner med paddlen till vattnet, ömsom var jag helt översköljd.

Jag var dum och glad, alternativt bara dum som givit mig ut (men det finns nån slags förmildrande resonemang som jag inte ger mig in i här). Jag skulle i dagens läge antagligen gå ut igen vid lust och bra dagsform, men nu har jag en helt annan vana och räddningsövningar intrimmade.

Jag gick runt, evakuerade och simmade till en ö. Satte igång igen, klarade en halvtimme och så var det dags igen för samma simtur. Jag var väldigt glad, båda gångerna, att det hade hunnit bli nära till räddningsöarna.

Det känns bra att sedan dess övat i bassäng etc. Nästa gång det händer (peppar peppar) så är jag inte lika spänd och därmed tror jag att det troligen skulle kunna undvikas, åtminstone i motsvarande situation.
 
En bra eskil är mycket användbar

Jag ägnar mig visserligen inte särskilt mycket åt havspaddling och har aldrig slagit runt (ofrivilligt) med havskajak. Däremot så paddlar jag väldigt mycket fors och har gjort tusentals eskimåsvängar i "skarpa" situationer under förhållanden som är betydligt besvärligare än stora havsvågor. Snacket om att eskimåsväng inte skulle fungera under svåra förhållanden såsom stora vågor eller kallt vatten är rent nonsens. Det gäller dock att träna så att man kalrar eskil även under mer besvärliga förhållanden.

En bra eskimåsväng är som sagt var mycket användbar och dessutom så minskar den sannolikheten för att man skall gå runt till att börja med.

Jag tror dessutom att du är inne på rätt spår med "ballerinateorin" och även under soliga dagar med varmt vatten och små vågor så är det ju en uppenbar fördel med att komma upp med hjälp av eskil istället för att simma.
 
Instämmer,

speciellt med att det är viktigt att träna rollen under svåra förhållanden som påminner om situationen när man verkligen behöver den. Och det tror jag är betydligt svårare för havspaddlare än när för forspaddlare.
Jag menar, när man paddlar fors får man ju realistisk övning vid varje paddlingstillfälle. När man paddlar hav däremot välter man ju nästan aldrig.
Alltså, vill man som havspaddlare få en säker roll så finns det ett väldigt bra sätt, börja paddla fors!

Mvh Janne
 
vilken eskil är bäst?

Hej
Har provat att göra en eskimåsväng enligt en bok jag har. Man börjar med huvudet mot fören och paddeln längs kajaken, "tar tag" i vattenytan underifrån och vrider sig runt genom att böja överkroppen bakåt. Detta funkar för det mesta fint. Har förstått att det finns en massa olika varianter på ekimåsväng. Är det någon som vet om någon variant är bättre än någon annan och i så fall varför?? Någon som har tips på bra informationskälla om detta??
 
Derek Hutchinson har skrivit en bok...

Kajakgurun Derek Hutchinson har skrivit boken "Eskimo Rolling" där han beskriver ett gäng olika varianter med för- resp. nackdelar.

/En som inte kan rolla än... :(
 
Den du beskriver är den klassiska skruvrollen

Detta är den allra vanligaste varianten och fungerar utmärkt i de flesta situationer.

En annan populär variant (inom forspaddling i alla fall) är en som kallas C till C. Denna roll är snarlik skruvrollen men har den fördelen att man inte slutar i en bakotlutad position utan kommer upp framåtlutad och därmed med bättre utgångsläge för att undvika en ny kapsejsning. Dessutom skyddar man huvudet mot islag mot botten av forsen med denna roll.

Ytterligare an populär variant (bland de som paddlar freestyle) är den så kallade "back deck roll" som i princip går ut på att börja bakifrån och sedan föra överkroppen och paddeln framåt samtidigt som man utför höftknycken. Denna variant är otroligt snabb och med en liten freestylekajak behöver man inte ens bli blöt i håret!!! Vill ni ha bevis så kolla in http://www.playak.com/images/reviews/liquidskills/liquidskillsdryroll.mpg

Därutöver finns det en mängd olika varianter med eller utan paddel.
 
Oktober, snöfall, stark vind, medsjö

I en lånad kanot som tillhörde kompisens fru och som inte passade mig speciellt bra gav vi oss ut vid Ångermanlandskusten i slutet av oktober. Det snöade lätt, och blåste. Vi hade medvind, och vinden ökade hela tiden. Jag minns att jag vid ett tillfälle fick en helt ofrivillig surf och forsade fram rakt mot kompisens kajak som låg lite framför. Jag lyckades dock bromsa och glida ner bakom vågen innan vi krockade.

En stund senare var det kört. I en surf skar kajaken åt höger och jag la mig på vänster sida. Jag försökte stötta upp mig, men lyckades inte. Ut i det kalla vattnet, och så fick kompisen bogsera in mig och kajaken till en ö. Tur att det bara var 50 meter. Dyblöt fick jag springa runt i snön för att försöka få upp värmen.

Resten av paddlingen satt jag på helspänn, och koncentrerade mig på balans för varje våg som passerade. Vi var tvungna att korsa en större fjärd, och hade jag vält igen där ute vet jag inte om jag hade suttit här och skrivit detta.

Med en väl intränad eskimåsväng hade jag förmodligen kunnat ta mig upp igen. Med flytväst och mycket kläder på slår man inte runt helt utan hamnar i vattenytan, nästan så att man kan hålla huvudet ovanför vattnet en stund. Kan man sin roll skall det inte vara så svårt att ta sig upp då.

Peter
 
Inlärningstid?

Ibland går jag ner i viken och nöter min eskil som inte riktigt vill fastna. Har bara provat skruvroll och använder paddelflottör. Hur lätt som helst men utan kommer jag bara inte upp.
Jag har ingen instruktör till hands men jag vet att jag måste träna mer på höftarbete och att låta huvudet ligga kvar in i det sista. Det syns om inte annat på kort som tagits, tro inte att jag tänker visa upp dom;-)
Frågan är, hur lång tid brukar det ta i genomsnitt innan den sitter?
Ok, det skiljer och bla bla, men ungefär?
Har en Seagull offshore som (älskar bortförklaringar, det är väl inte mig det är fel på?) möjligen inte är det lättaste att lära sig i.

Nåväl, ska snart ner igen.


mvh
Johan Lorin
 
Re: Inlärningstid?

Lorre2; sa:
Har en Seagull offshore som (älskar bortförklaringar, det är väl inte mig det är fel på?) möjligen inte är det lättaste att lära sig i.

Har du recenserat din kajak här på utsidan?

Peter
 
Nä.
Håller på att byta sits, kan väl möjligen recensera den sen...
Skämt åsido, håller på att stoppa i en Prijonsits, har haft original anatomisk med höftstöd men den är väl inte direkt lysande, vid provsitt på backen känns Prijon mycket skönare, ska bara ordna fästen till skenan så man kan ta en provtur.

Sen går nog rollen av sig självt?
Klart att det var fel på sitsen, jag visste det!


mvh
Johan Lorin
 
Klantigt

Jag har gått runt bara en gång i min Lisa och det var i april för sisådär 15 år sedan när jag paddlade utför Väsbyån och lyckades fastna med fören under ett träd som låg i strandkanten. Jag var chanslös då forsen tryckte på bakifrån. Då hade jag ingen forserfarenhet. Vid all forsutbildning får man lära sig att trän ute i forsen skall undvikas till alla pris. Hade jag vetat detta innan skulle jag nog klarat mig.

Instämmer i att forspaddling är bra säkerhets och eskilträning. Jag tror inte på att lära sig eskil själv,gå t ex en forskurs istället. Eskil är roligt att kunna men bökigt att lära sig i kallt vatten jag lyckades väl så där 1 gång på 10 när jag försökte på egen hand. Efter några dagars forspraktik så sitter den där bra men den måste naturligtvis underhållas med träning varje år. Det är dessutom mycket lättare att lära sig i en forslåda än i en skärgårdskajak. Sedan kan man med mycket större behållning surfa i havsvågor och det är minst lika roligt som att paddla fors.

Jag har tyvärr inte haft tillfälle att paddla fors senaste åren men tycker inte att jag skulle vara en säker kajakpaddlare i skärgården om jag inte haft forserfarenhet.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.