Vilka regler gäller egentligen för helikopter?

trycket viktigare!

Det är väl en ansvarsfråga. Om ett flygplan med flera hundra passagerare kraschar på grund av en gasflaska som exploderat så lär flygbolaget få betala rejält med skadestånd till de anhöriga till alla de som inte hade gasflaskan med sig.

En helikopterpilot som flyger ett par vandrare är liksom inte lika stor risk, dels är det färre personer och dels lär det ju inte bli fråga om att betala skadestånd till vandrarnas anhöriga om det var vandrarnas gasflaska som exploderade.

Det är ungefär som skillnaden mellan att köra bil och köra buss. Kör man buss är kraven högre eftersom det är fler som kan råka illa ut.

Visst är det skilnad på antal passagerare i hkp jmf med flygplan men den stora skilanden har seobserver redan skrivit om och det är ju trcykskillanderna som är betydligt mindre i en lågt flygande helikopter (några hundra meter) jämfört med flygplan som inte sällan flyger på över 10000 möh.
Tror inte att alla flygplan har trycksatta bagageutrymmen. I vanliga reguljärflygplan är min erfarenhet att man trycks ner till motsvarande mellan 2000 och 3000 meters höjd i passagerarkabinen (då man flyger på marschhöjd på 8-12 km ö h). Alla med höjdmätare på klockan kan ju roa sig med att kolla på nästa flygtur.
Här finns en artikel som styrker min tes om kabintrycket:
http://www.nyteknik.se/teknikrevyn/varfor-varierar-trycket-i-kabinen-6370385

Här kan man se att omgivnade lufttryck sjunkit till ungefär 1/3 på 10km höjd:
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/lufttryck-1.657
Förstår man den sista förstår man ganska väl hur höjdmätarkockor fungerar, även om de ofta har en temperaturkorrigeringsfaktor också.

/Patrik
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Läckage av bensin, sprit eller fotogen i lastutrymmet kan förstås förstöra bagage även om det inte börjar brinna.

Risken för läckage av flytande bränsle ökar definitivt vid stora tryckvariationer. Finns bättre och sämre flaskor för flytande bränslen. Detta är nog värt en egen tråd och jag vill minnas att det finns äldre diskussioner. Egentligen kanske den procentuella risken är större med sprit än med gasol?

Tycker ursprungsfrågan är vettigt belyst i tråden vid det här laget.

Thure
 
Du får heller inte ta med T-sprit eller fotogen på flyget, och det kan knappast ha att göra med flyghöjden.

Men av affärsmäsiga skäl går det bra att ha med nästan lika stark strohrom i glasflaska inköpt på flygplats i tejpförseglad plastpåse....

Sönderslagen är flaskan likvärdigt vass med en sämre (otillåten) kniv.

Allt går inte ihopa...

/Patrik
 
Intressant att just denna problematik hade jag uppe igår vid fikabordet. Dom säljer livsfarliga saker innanför säkerhetskontrollen, men du får inte ha med dig en 00-skiftnyckel.
 
Nu är det fel tråd men....

Gasflaskor FÅR skeppas med flyg.

Det måste bla vara rätt förpackningstyp, godsdeklaration, lablar mm.

DGM på Arlanda kan hjälpa till med förpackning och dokumentation.
Det kostar ca 1800:-för en gasflaska. De kan även hjälpa till med att boka frakt om det skulle behövas.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips