Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur?

Padjelantaleden, det behövs kanske inte fler stugor, men "annan infrastruktur": fungerande spänger och en och annan bro mellan Kvikkjokk och Tarralouppal. Kanske något som förenklar att gå över hala klippor? Det är en välgången led, och den annonseras ut som "lämplig för nybörjare", och det ska den vara, men som den såg ut i somras var den inte det.

Den här leden finns ju redan och räknas nog inte som något "orört äventyr" för dem som vill ha det så. Många åker helikopter för att slippa gå där, och det är ju verkligen ett ingrepp i naturen. Med en mer lättgången och inbjudande led skulle kanske fler vilja gå där, även som transportsträcka till Sarek.

Sen är det ju ett vanligt resonemang att finns det leder så håller sig de flesta på dem och naturen blir mindre förstörd än om alla går på lite olika ställen. Då inskränker man ju på en liten del av naturen för att rädda så stor del som möjligt av den.
Kunde inte sagt det själv bättre. Länsstyrelsen spångar för att skydda naturen mot just slitaget och deras budget har minskat vilket lett till ett sämre underhåll. Tyvärr innebär det att man idag måste ha koll på spängernas skick för att inte skada sig. Har det dessutom regnat mycket, t ex som i somras i Tarradalen, blir spängerna dels såphala och dels kan de döljas under vatten, vilket innebär att det inte syns om en planka saknas eller är trasig. Dessutom börjar vi gå "omvägar" för att det känns säkrare, vilket leder till ytterligare slitage.

Så om det byggs stugor där det idag saknas, kan det också innebär att lederna behöver spångas ytterligare för att minska slitage. Länsstyrelserna behöver redan idag utökad budget dels för att komma ikapp med underhållet och dels för att fortsätta hålla lederna i brukbart skick. Upptäcks trasiga spänger ska en anmäla det till Länsstyrelsen via mejl eller app. Att spängerna är bättre inne i Padjelanta kan bero på att samerna är duktiga på att anmäla :)
 
Det finns ju rent arkitektoniskt en rad spännande projekt. Ett av de mest klassiska måste väl vara Frank Lloyd Wrights Falling Water, men jag tycker också Naturum Laponias Snöfällan på ett smakfullt sätt placerar sig i omgivningen. Ritad av Wingårdhs arkitektkontor, uppförd av Nåiden Bygg. Arctic Bath och Tree Hotel i Harads är ju också exempel där man strävar efter att inte bara uppföra en praktisk byggnad utan även inspireras av naturen och elementen. Niehku i Riksgränsen är också byggd i en anda att kunna smälta in i omgivningarna.
Raststugor och vindskydd är att föredra på de redan nämnda sträckor, särskild mellan Pieskehaure och Stadda. Helst inte en stuga med många sovplatser. Men en raststuga är alltid trevlig vid långa stuglösa sträckor. Vid Höga Kusten leden har man byggt konstnärliga vindskydd som smälter så bra in i området att man måste veta var de finns för att upptäcka de. Vissa är mer konstnärliga än praktiska men jag gillade det skarpt. Sådan projekt kan visserligen vara svart att applicera i fjällen.
Bifogar några bilder: Första vindskyddet vid start från Höga Kusten bron är egentligen ett gammalt vindskydd som man har restaurerad och anlagt en brygga för att ännu bättre kunna njuta av utsikten. Vad jag har förstådd så gjordes alla av studenter som studerade konst och architecture.
 

Bilagor

  • IMG_7159_1.jpg
    IMG_7159_1.jpg
    2 MB · Visningar: 152
  • IMG_7161_1.jpg
    IMG_7161_1.jpg
    1.7 MB · Visningar: 146
  • IMG_7226_1.jpg
    IMG_7226_1.jpg
    2.7 MB · Visningar: 147
  • IMG_7349_1.jpg
    IMG_7349_1.jpg
    2.6 MB · Visningar: 148
  • IMG_7573.JPG
    IMG_7573.JPG
    4.4 MB · Visningar: 154
  • IMG_7737_1.jpg
    IMG_7737_1.jpg
    2.4 MB · Visningar: 148
Hej alla!
Jag fick notiser om de första två svaren, sedan fick jag inget mer och det föll i glömska. Kom på mig att kolla igenom igen och tre sidor med input är ju fantastiskt! Tack för alla tankar, platser och praktiska detaljer som behöver tas i beaktning.
Att kontakta länsstyrelser har funnits i mina tankar från början, men det är bra att det också nämns så att betydelsen förstärks.
Det lutar mest åt att bli en nödstuga eller en dagstuga. Egentligen samma sak, men nödstugan är mindre och mindre inbjudande än en dagstuga som är tänkt att användas som rastplats. Allting beror ju lite på vart den kommer placeras, och där behövs ytterligare efterforskning för att jag ska kunna bestämma mig, typ avstånd, vegetation, samers aktivitet i områden och så vidare. Tanken är att alla ska kunna dra nytta av detta, så kanske stugan bara används av vandrare/skidåkare under vintern och samer under sommaren (som förråd?), eller tvärtom.
Det är många frågetecken som behöver rätas ut, men som skrivet, tack för alla underbara tips och tankar!
 
Hur skulle det bli med en (enkel) stuga halvvägs i vistasdalen? Som det är nu är Nikkaloukta - Vistasstugan i längsta laget för en etapp. I synnerhet som första etapp för den som kommer till Nikka mitt på dagen med ryggsäcken fylld av mat för flera dagar.
 
Hur skulle det bli med en (enkel) stuga halvvägs i vistasdalen? Som det är nu är Nikkaloukta - Vistasstugan i längsta laget för en etapp. I synnerhet som första etapp för den som kommer till Nikka mitt på dagen med ryggsäcken fylld av mat för flera dagar.
Det är många som nämnt just den biten. Mycket intressant!
Har kämpat i flera dagar med att göra en karta med GIS information över svenska fjällkedjan, från norra Värmland till Treriksröset. All information finns i kartan, från minsta stuga via renstängsel och master till leder för vinterbruk och vegetation av alla möjliga slag. Tror jag äntligen kan kolla lite kring just Vistas, se vilka förutsättningar området har och vad som kan byggas. Det finns några andra ställen som nämnt, bl. a. Padjelanta och en upprustning av spänger där.
Känner att det kommer komma en hel del följdfrågor på detta, bl. a. vad som kan behövas i dagstugan/vindskyddet/övernattningsstugan, stay tuned!
 
Jag vänder mig mot att fjällvärlden skulle vara det häftigaste vi har och vill se ett par olika måttsatt byggsatser för vindskydd längs leder som sörmlandsleden. Att slänga ihop ett vindskydd går ganska lätt på de flesta platserna men ska det bli i storleksordningen 1000 skydd som ska till så kan det vara smidigt att antingen såga till i förväg efter färdig plan eller beställa hem byggsatse. Att kunna gå från Skåne till treriksröset med vettiga skydd längs stora delar av vägen. är också ganska häftigt och kanske framför allt ganska unikt vad gäller sträckan och variationen på terrängen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Locustreign Öland runt, vilka skor/kängor? Vandringsleder 4
Notsoraw Vilka platser går att nå. Vandringsleder 8
PetNor Vilka gick Ås-ås leden under valborgshelgen? Vandringsleder 7
magbe238 Vilka i Linköping säljer Gröna Kartan? Vandringsleder 4
Chris.P.Beikon Tältplatser längs våra leder Vandringsleder 23
omni96 Stockholm -> Höör -> Göteborg -> Stockholm leder Vandringsleder 4
Yve Kustnära leder Vandringsleder 12
Phantazmagore Förslag på bot mot oredan i sveriges leder. Vandringsleder 44
såg Leder i Norrbotten Vandringsleder 1
200dagar Bra samlingssidor med kartor och leder? Vandringsleder 4
DKMike Bra vandrings leder tæt på Danmark Vandringsleder 3
CatMalm Bra leder i Västerdalarna/Säfsen? Vandringsleder 3
Jansson_ Hitta egna leder Vandringsleder 3
gerritholl Leder läggas ned Vandringsleder 2
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
imaster Leder i Skåne? Vandringsleder 4
Chrion Leder nära Göteborg som.... Vandringsleder 17
eric.soderberg Svartådalens leder Vandringsleder 0
Perc Tips på ved längs leder i s. Bohuslän? Vandringsleder 4
hellstrand Leder i Norge, Narvik mer bestämt? Vandringsleder 0
fullrulle Lättvandrade leder Vandringsleder 2
bigfoot Hur göra bättre leder? Vandringsleder 9
Eckervad Literatur som presenterar alla Sveriges leder ? Vandringsleder 3
Swedish Berman tips om "helg"leder vintertid Vandringsleder 1
jimbo högalpina leder kring kebnekaise?? Vandringsleder 0
trinity Site om leder? Vandringsleder 7
stenblock Bilder från din senaste tur (ej i fjällen) Vandringsleder 121
KristianMattiasson Norska fjällen! Vandringsleder 3
mikmik Stora vida världen mot svenska fjällen!! Vandringsleder 4
miae Mer än bara fjällen! Vandringsleder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.