Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur?

Jag tältar mkt så tycker inte det behövs fler stugor. Men gärna några broar till, på strategiska ställen där det annars kan bli omvägar eller svåra vad. Och varför undanta Sarek från en önskelista, det finns ju redan några broar där, och det kunde nog behövas ett fåtal till, på ställen med svåra vad och där det hänt olyckor.
Vill inte skriva några exempel dock..
 
Senast ändrad:
Själv användar jag stugor mest under mina vinterturer, under sommervandringar tältar jag för det mesta. Och sen bor jag ju utomlands och är bara på besök i Sverige ;)
En stugplats som skulle få mer plats är visst Tjäktjastugan, den lösningen som togs fram där nu (trevåningssängar) funkar väl inte bra när stugan är verkligen fullt.
Leder som kan har behov av en eller några stugor till är främst de där man redan har stugor men distansen ibland är för stor att göra en ren stugvandring.
Pieskehaure - Staddajåhkka och Vaisaluokta - Hellemobotn/Roysvatn blev redan nämd.
Andra leder:
Lapplandsleden https://www.utsidan.se/forum/threads/lapplandsleden-hemavan-borgafjaell.91830/
Kungsleden mellan Ammarnäs och Jäkkvikk: Om man igen byggar en stuga vid Sjnulttjie eller liten längre söderut
Men frågan är ju även om där finns underlag för drift av stugan, man måste ju inte bara bygga stugorna men även sköta dom (samma med spångar och broar självklart).
Men ja några leder till att skida på med stugor i lämpligt avstand och kannske även ledvarianter (som man ju har i Kebnekaise-/Narvikfjällen) skulle upskattas. :)

Henning
 
Intressant frågeställning, som man nog kan vända och vrida om på många sätt. Jag är ju inte riktigt övertygad om att fler traditionella stugplatser är framtiden, av flera anledningar. En handlar om hållbarhet; hur många besökare klarar en plats av? Och då tänker jag inte bara på naturslitage, det är ju en ganska liten del, utan om påverkan på den lokala kulturen; hela fjällkedjan är ju ett kulturområde sedan förhistorisk tid - det som är orörd natur för en person, är ju kulturmark för någon annan, där man kontinuerligt bedrivit verksamhet generation efter generation. Men jag tänker även på hur uppfattningen av en plats påverkas när antalet besökare blir många.

Kanske är en mer småskalig approach framtiden? Kanske bör man i högre grad se lokal förvaltning av stugorna (likt Bádjelánnda Laponia turism), vilket ger möjlighet att stärka lokala ekonomier. Kanske småskaliga mobila lösningar som inte kräver en permanent infrastruktur (jmfr finska Aurora Hut) eller Igloo hut. Den samiska ekolodgen Geunja, tycker jag är ett fint exempel. För de stugplatser som ligger inom Laponia, tycker jag världsarvet bör synliggöras bättre.

Det finns ju rent arkitektoniskt en rad spännande projekt. Ett av de mest klassiska måste väl vara Frank Lloyd Wrights Falling Water, men jag tycker också Naturum Laponias Snöfällan på ett smakfullt sätt placerar sig i omgivningen. Ritad av Wingårdhs arkitektkontor, uppförd av Nåiden Bygg. Arctic Bath och Tree Hotel i Harads är ju också exempel där man strävar efter att inte bara uppföra en praktisk byggnad utan även inspireras av naturen och elementen. Niehku i Riksgränsen är också byggd i en anda att kunna smälta in i omgivningarna.
 
Som hängiven stugvandrare så är mitt envetna svar på den frågan, ett par, kanske tre stugor längs vägen Kvikkjokk ner till Ammarnäs. Nu finns det ju redan några boende på den leden som kan användas , så det kanske inte behövs så mycket.
 
Inte så viktigt kanske, men vindskyddet i Lunndörrspasset är väl mer av prismatyp än pyramidformat, vilka är mer vanliga i Lappland.

Ulf-Bertil
Javisst- som ett ryggåstält. Tänkte mest på att taket börjar i stort sett nere vid marken. För övrigt finns det ju gavlar vilket det inte gör på t.ex. en tipi. Ditt påpekande är helt riktigt.
 
(...) Vid vindskyddet i Lunndörrspasset (som är pyramidformat) hade man placerat ett konventionellt utformat uthus innehållande dass och förrådsutrymmen. Vid mitt besök i somras så låg dasset ca 100 meter längre bort upp och ner, delvis sönderslaget. Detta trots att det varit förankrat med wirar. (...)

Det var något problem med bergbultarna som vajrarna sitter i om jag förstod saken rätt. Det hände på flera platser.

dfafklkjlfjhas.JPG
 
Lite små stugplatser liknande de som finns söder om Narvik i glest besökta fjällområden och öppna för medlemmar i en förening som kommer in med kod? Jag tror att vi kan ha mkt att lära av DNTs lokalföreningar. Behöver inte vara via STF. I en framtid kanske värmen i stugan man är på väg till kopplas på via nätet? Jag utnyttjar stugor mest vintertid.

Skoterförbuden och helikopterförbuden borde utvidgas?

Thure
 
Om jag fick önska fritt så skulle jag helst vilja se mer av rundvandringsmöjligheter, typ två tre dagar.
Dagens STF leder/system/stugor går från punkt A till B, där man inte kommer tillbaka till startpunkten.
Jag skulle vilja ha fler dtsart från A tillbaka till A. a la jämtlandstriangeln
 
Jag tror att både Kungsleden Ammarsnäs och Jöökvik jämte Söder om Hemavan och nermot Härjedalen skulle vara betjänta. Inte har de Norska lederna blivit något tillhåll för icke fjällvandrare.

go tur!
 
Om man med annan infrastruktur menar nya stigar så skulle jag vilja se en ny sträckning på leden mellan gåsen-stugan och storulvån, just nu är större delen en grusväg, skulle man kunna dra den mer efter ån eller på annat sätt
 
Senast ändrad:
En stuga vid lunndörrenspassets norra sida skulle vara utvecklande, ungefär mitt i dalen, tänk er skidbestigningsmässigt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Locustreign Öland runt, vilka skor/kängor? Vandringsleder 4
Notsoraw Vilka platser går att nå. Vandringsleder 8
PetNor Vilka gick Ås-ås leden under valborgshelgen? Vandringsleder 7
magbe238 Vilka i Linköping säljer Gröna Kartan? Vandringsleder 4
Chris.P.Beikon Tältplatser längs våra leder Vandringsleder 23
omni96 Stockholm -> Höör -> Göteborg -> Stockholm leder Vandringsleder 4
Yve Kustnära leder Vandringsleder 12
Phantazmagore Förslag på bot mot oredan i sveriges leder. Vandringsleder 44
såg Leder i Norrbotten Vandringsleder 1
200dagar Bra samlingssidor med kartor och leder? Vandringsleder 4
DKMike Bra vandrings leder tæt på Danmark Vandringsleder 3
CatMalm Bra leder i Västerdalarna/Säfsen? Vandringsleder 3
Jansson_ Hitta egna leder Vandringsleder 3
gerritholl Leder läggas ned Vandringsleder 2
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
imaster Leder i Skåne? Vandringsleder 4
Chrion Leder nära Göteborg som.... Vandringsleder 17
eric.soderberg Svartådalens leder Vandringsleder 0
Perc Tips på ved längs leder i s. Bohuslän? Vandringsleder 4
hellstrand Leder i Norge, Narvik mer bestämt? Vandringsleder 0
fullrulle Lättvandrade leder Vandringsleder 2
bigfoot Hur göra bättre leder? Vandringsleder 9
Eckervad Literatur som presenterar alla Sveriges leder ? Vandringsleder 3
Swedish Berman tips om "helg"leder vintertid Vandringsleder 1
jimbo högalpina leder kring kebnekaise?? Vandringsleder 0
trinity Site om leder? Vandringsleder 7
stenblock Bilder från din senaste tur (ej i fjällen) Vandringsleder 121
KristianMattiasson Norska fjällen! Vandringsleder 3
mikmik Stora vida världen mot svenska fjällen!! Vandringsleder 4
miae Mer än bara fjällen! Vandringsleder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.