Vilka klätteresmål är ett måste?

(...) hur är graderna kontra sverige/frankrike? (...)

http://topo.uka.pl/content/english/scales.html

PS Vilka klätterresmål som är "bäst" är ju inte trådens rubrik, och måste väl också bero på vad för sorts klättring man är ute efter. Tatra är naturligtvis inte "bäst" - bara (IMHO) väldigt vackert och tillräckligt speciellt för att vara värt en resa. Samt, inte minst, otroligt enkelt (och billigt!) att komma till från Sverige.

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag är ingen bra bergsklättrare och klättrade utan problem multipitch i Höga Tatra. Där finns allt från bergsbestigning till aidklättring som på alla andra ställen. En hel del lös sten och troligtvis inte lika homogent som Yosemite som jag inte besökt. Vad som är bra klättring och inte är ju högst subjektivt men som totalupplevelse (kultur, natur, klättring, gemyt, vandring, låg beläggning) är Höga Tatra något av det bästa jag upplevt trots att jag är vegetarian och inte dricker öl. Vi åkte i samarbete med www.freewalker.se som rekommenderas! Duktig, lokal bergsguide rekommenderas.

Bregaglia (och Val di Mello i synnerhet) kvalar säkert in på top 100.
Vinterklättring i Scotland har redan nämnts, men utan att få lovorden den förtjänar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips